Voorstellen voor snelheidsremmers
Bekijk hier de voorstellen voor snelheidsremmersVoorstellen voor knips/afsluitingen
Bekijk hier de voorstellen voor knips/afsluitingenJullie voorstellen voor veilig verkeer
Dien hier zelf een voorstel in voor een verkeersveilige wijkJullie ideeën
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Knip/afsluiting weg (uitgezonderd voor fietsers en voetgangers) - Westerwennel
Bij drukte op de Hasseltweg wordt de woonstraat Westerwennel gebruikt om de file te vermijden. Het is voor de bestuurders met bestemming centrum, voornamelijk na bezoek van bepaalde handelszaken in de buurt, een handige shortcut.
Diverse bewoners klagen al enkele jaren over de overlast/onveiligheid en vragen een oplossing. Het afsluiten van autoverkeer zou volgens ons een ideaal middel zijn om het juiste rijgedrag af te dwingen. Op die manier wordt de leefbaarheid bevorderd en de verkeersveiligheid vergroot op de Wennel.
Jullie voorstellen
Gevaarlijke bocht Schurfstraat Termien
Voorstellen vanuit de stad - snelheidsremmers
Snelheidsremmer Wennel
Nieuwe snelheidsremmende maatregelen worden systematisch voorzien op wegvakken die rechtlijnig en te lang zijn en aanzet geven tot te hoge snelheden. Ook klachten van buurtbewoners, geven vaak aanleiding tot het plaatsen van snelheidsremmende maatregelen.
Bij het uitzetten van de ‘drempels’ wordt, waar mogelijk, een gewenste/aanbevolen tussenafstand van zo’n 150m toegepast (gangbare afstand voor verkeerskundige ontwerpen).
Als dit systeem volledig uitgerold is dwingen we voor de gemiddelde bestuurder het juiste rijgedrag af binnen een bepaalde zone.
De exacte locatie en keuze van type van de snelheidsremmers zal na goedkeuring van het concept, gekozen worden door de betrokken stadsdiensten.
Andere voorstellen van locaties voor snelheidsremmer zijn ook welkom.
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Knip/afsluiting weg (uitgezonderd voor fietsers en voetgangers) - Meeënweg-IJzersteenweg
Het traject IJzersteenweg – Slagmolenweg is een gekende sluiproute tussen de Westerring en de Hasseltweg. Metingen in 2018 geven dit aan.
Het strategisch knippen van beide wegen is een goede maatregel om dit euvel in te dijken. De consequentie is dat bestuurders de gedwongen omweg binnen de wijk niet meer gaan nemen, tijd gaan verliezen en het hoofdwegennet meer gaan gebruiken.
De verwachte Spartacuslijn 2 zal de Meeënweg volgen. De projectnota Spartacus 2 heeft als streefdoel dat alle bestaande verbindingen (fiets en auto) op de Meeënweg te behouden. Daarbij wordt wel aangegeven dat het op het punt van Weidestraat technisch bijzonder moeilijk is om dit te realiseren binnen de beschikbare ruimte. Hier is het reeds beslist dat deze straat geknipt zal worden voor autoverkeer.
Jullie voorstellen
Verhinder het sluipverkeer door de Kneippstraat door de straat op te delen in doodlopende stukken
Jullie voorstellen
Heraanleg Slagmolenweg -> minder sluipverkeer door vertraging en inschuifbare paaltjes
Ontdek en reageer op de voorstellen voor Genk-Midden
Evaluatie
Op basis van de evaluatie, werd een definitief verkeersplan opgmaakt.
Bekijk het definitieve verkeersplanVerkeersplan Genk-Midden
Indienen voorstellen
juni
Uitwerking finaal plan
juli - augustus
Beslissing schepencollege
augustus - september
Uitvoering
vanaf september