Voorstellen voor snelheidsremmers
Bekijk hier de voorstellen voor snelheidsremmersVoorstellen voor knips/afsluitingen
Bekijk hier de voorstellen voor knips/afsluitingenJullie voorstellen voor veilig verkeer
Dien hier zelf een voorstel in voor een verkeersveilige wijkJullie ideeën
Jullie voorstellen
reactie TEGEN KNIP Weidestraat
De stad wil een volledige afsluiting doen omwille van 'sluipverkeer' in de Weidestraat waardoor wij verplicht worden uit te wijken naar De Shom, de meest drukke straat van Termien en de Hasseltweg. Dit zijn juist de straten die wij proberen zoveel mogelijk te vermijden. Het 'sluipverkeer' heeft heel veel of misschien wel alles te maken met de 2 scholen die in Termien liggen en die inderdaad heel veel autoverkeer veroorzaken. Het probleem rond de scholen dient aangepakt te worden! Door onze straat af te sluiten wordt dit probleem alleen maar erger. Een knip brengt meer verkeer in dit gebied en zal eerder ergernis teweeg dan een goed gevoel. Er zijn veel auto's en ook al wordt er meer met de fiets gereden, een auto blijft vaak de beste manier om ergens te geraken en zeker voor mensen die ouder en/of niet meer zo mobiel zijn . Een straat afsluiten is heel drastisch. Automatische paaltjes bedienbaar door de straatbewoner, lijkt mij een aanvaardbaarder voorstel.
lees meer
Jullie voorstellen
Versmal sommige straten van de wijk
De straten van de wijk Bokrijk zijn (te) breed en nodigen uit tot snelheid. Zij werden geconcipieerd voor het gemotoriseerd verkeer met nul percent aandacht voor fietser en voetganger. Neem van de auto één meter af en reserveer die voor de zwakke weggebruiker. Scheid beide van elkaar door middel van een borduur of haagje.
lees meer
Jullie voorstellen
Plaatselijk verkeer inrit ventweg Hasseltweg Wiekstraat 1 + zone 30
Bij het inrijden vanaf de ventweg aan de Wiekstraat nr 1 (Kwadro) vragen we om ‘plaatselijk verkeer’ in te stellen. Dit om te verhinderen dat vrachtvervoer en bezoekers van de handelszaken terugdraaien via Wiekstraat en Westerwennel om zo via rotonde aan de Wennel terug op de Hasseltweg te komen. Uiteraard dient de naleving daarvan zeker in de beginfase gecontroleerd te worden (o.a. slimme camera’s).
Zone 30 instellen tot aan de Zodenstraat gelet op de versmalde wegbreedte ter hoogte van Wiekstraat 13 tot 39. Er wordt daar veel te snel gereden.
lees meer
Jullie voorstellen
Vrije busbaan op Europalaan en Hasseltweg (waar mogelijk)
Daar waar mogelijk (2 rijstroken per richting) autoverkeer scheiden van busverkeer door invoering van een busstrook. Dit lijkt minstens van Westerring tot en met begin Hasseltweg mogelijk.
Dit komt ten goede aan de doorstroming van het busverkeer en andere voertuigen die van deze strook gebruik mogen maken.
Door het beperken van autoverkeer tot een rijstrook worden de risico's op snel inhalen op de andere rijstrook beperkt.
Het autoverkeer is op een groot deel van Hasseltweg en op einde Europalaan beperkt tot een rijstrook, dus capaciteit voor autoverkeer over het hele traject zou door dit voorstel niet aangetast worden.
lees meer
Jullie voorstellen
Afsluiten Peerdsdiefweier tussen Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier
De Peerdsdiefweier tussen de Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier ligt op fiets- en wandelroutes en loopt op dit gedeelte door De Maten; het gebied links als rechts wordt beheerd door Natuurpunt.
Afsluiten van deze weg voor doorgaand autoverkeer lijkt mij zeer positief voor de veiligheid en zeker ook het veiligheidsgevoel van wandelaars en fietsers die deze route gebruiken.
Automobilisten hebben een alternatieve weg ter beschikking die geen of nauwelijks extra tijd vraagt. Voor zover ik weet zijn er op het gehele stuk tussen de voorgestelde knips in blauw geen huizen. Er zijn wel twee toegangen tot percelen tussen de knip rechtsboven en de groene lijn.
Het is wel de bedoeling dat er een regeling wordt getroffen zodat de gebruikers van deze percelen hun perceel nog kunnen bereiken.
lees meer
Jullie voorstellen
Wennel plaatselijk verkeer. Zeker geen knip.
Zoals ik al veel heb gelezen: de Hasseltweg is het probleem.
De bewoners en frequente bezoekers van de hele Wennel (Ooster-, Wester- en de Wennel zelf) moeten daarom niet benadeeld worden met een knip. Ikzelf kom 3 tot 5 keer per week naar de Oosterwennel omdat mijn ouders er wonen.
Ik stel voor om van de hele Wennel plaatselijk verkeer te maken en dit ook af te dwingen. Misschien met camera's of paaltjes die in de grond kunnen zakken. Bewoners zouden dan een aantal nummerplaten van frequente bezoekers kunnen doorgeven. Zodat de bewoners en frequente bezoekers vlot op de Wennel geraken. Dit moet toch technisch mogelijk zijn.
Snelheidsremmers in De Wennel zelf kunnen als De Wennel terug een straat wordt ipv de parking van brasserie De Wennel.
Zoals ook al gelezen: hopelijk nooit dringende interventie hulpdiensten op bv zaterdag namiddag. Dan moeten ze eerst de files trotseren en dan de toestand in De Wennel.
Slechts één in- en uitgang voor de hele Wennel lijkt me geen goede zaak.
lees meer
Ontdek en reageer op de voorstellen voor Genk-Midden
Evaluatie
Op basis van de evaluatie, werd een definitief verkeersplan opgmaakt.
Bekijk het definitieve verkeersplanVerkeersplan Genk-Midden
We willen dat iedere Genkenaar zich comfortabel en veilig kan verplaatsen. Daarom stelden we per stadsdeel een verkeersplan op waarmee we de verkeersveiligheid in jouw wijk willen verbeteren.
Indienen voorstellen
juni
Uitwerking finaal plan
juli - augustus
Beslissing schepencollege
augustus - september
Uitvoering
vanaf september