Jullie voorstellen
Jullie voorstellen
Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-Midden veiliger te maken?
59
70
51
0
Deze voorstellen werden reeds ingediend
Jullie voorstellen
overdreven snelheid, Opliggers met aanhangwagen , voorrang van rechts, sluipverkeer
graag zou ik verkeersremmers op elk uitlopende straat , zone 30 , plaatselijk verkeer en niet meer dan 3,5 ton vrachtverkeer
lees meer
Jullie voorstellen
Zebra-pad Hasseltweg ter hoogte van de coghenstraat
Elke dag steek ik op deze plek de Hasseltweg over om een wandeling in Bokrijkpark te maken, ik ben niet de enige, er wonen 50 gezinnen in de Residentie aan de Coghenstraat en velen in de wijk daarachter.
lees meer
Jullie voorstellen
Plaatselijk verkeer inrit ventweg Hasseltweg Wiekstraat 1 + zone 30
Bij het inrijden vanaf de ventweg aan de Wiekstraat nr 1 (Kwadro) vragen we om ‘plaatselijk verkeer’ in te stellen. Dit om te verhinderen dat vrachtvervoer en bezoekers van de handelszaken terugdraaien via Wiekstraat en Westerwennel om zo via rotonde aan de Wennel terug op de Hasseltweg te komen. Uiteraard dient de naleving daarvan zeker in de beginfase gecontroleerd te worden (o.a. slimme camera’s).
Zone 30 instellen tot aan de Zodenstraat gelet op de versmalde wegbreedte ter hoogte van Wiekstraat 13 tot 39. Er wordt daar veel te snel gereden.
lees meer
Jullie voorstellen
Vanden Borre
Inrit voor auto's herstellen van de ventweg langs de Hasseltweg naar de Slagmolenweg, zodat het huidig verkeer van locale bewoners niet meer langs de parking van Vanden Borre gebeurt. De ventweg zo nodig wat verlengen naar de rotonde.
lees meer
Jullie voorstellen
Opstellen van vaste dB. meettoestellen gekoppeld aan de trajectcontroles om de voertuigen, quads en moto's te verbaliseren en te laten normeren.
Dit heeft als hoofdzaak de rust van de bewoners en huisdieren te kunnen garanderen.
lees meer
Jullie voorstellen
Wennel-oosterwennel-westerwennel
verkeersborden -3,5T en plaatselijk verkeer.
Westerwennel voorzien van verkeersremmers (verhoogde kruispunten , verkeersdrempel,bloembakken) en radarcontrole
lees meer
Jullie voorstellen
Vrije busbaan op Europalaan en Hasseltweg (waar mogelijk)
Daar waar mogelijk (2 rijstroken per richting) autoverkeer scheiden van busverkeer door invoering van een busstrook. Dit lijkt minstens van Westerring tot en met begin Hasseltweg mogelijk.
Dit komt ten goede aan de doorstroming van het busverkeer en andere voertuigen die van deze strook gebruik mogen maken.
Door het beperken van autoverkeer tot een rijstrook worden de risico's op snel inhalen op de andere rijstrook beperkt.
Het autoverkeer is op een groot deel van Hasseltweg en op einde Europalaan beperkt tot een rijstrook, dus capaciteit voor autoverkeer over het hele traject zou door dit voorstel niet aangetast worden.
lees meer
Jullie voorstellen
fietsstraten aan basisschool de Schom
Mogelijkheid om plattewijerstraat, Elshaag, Zavelputstraat, Rakestraat en de schoorbosstraat om te vormen naar fietsstraat?
Bij aanvang en einde van de schooldag wordt hier veel te snel gereden, kinderen moeten uitwijken voor kriskras geparkeerde auto's terwijl ze worden ingehaald door andere auto's.
lees meer
Jullie voorstellen
Gevaarlijke bocht Schurfstraat Termien
De schurfstraat is sinds enkele jaren verlengd dmv 2 doodlopende straten omdat er nieuwe verkavelingen zijn vrijgekomen. Sinds kort zijn deze verkavelingen ook al deels bewoond en begint hier een gezellige drukte te ontstaan. Voornamelijk jonge gezinnen hebben zich hier gevestigd.
Mede door bovenstaand gegeven is ook het verkeer toegenomen. Hierdoor hebben we gemerkt dat er zich op de bocht tussen het nieuw en oud gedeelte een gevaarlijke situatie is ontstaan. Bij het inrijden van de bocht is het praktisch onmogelijk om je tegenligger te zien. Ook fietsen en spelen hier regelmatig jonge kinderen waardoor we als buurtbewoners extra waakzaam zijn.
Kunnen jullie dit hekel punt onder de loep nemen en de nodige stappen treffen om dit punt zo verkeersveilig mogelijk te maken? Recent zijn hier al verschillende ongelukken op een haar na vermeden. We vertrouwen erop dat jullie deze situatie correct inschatten om de verkeersveiligheid te verhogen alvorens er iets gebeurd.
Alvast bedankt!
lees meer
Jullie voorstellen
Pas op de ventwegen van de Hasseltweg het STOP principe toe. Deel 2
Als aanvulling op deel 1 stel ik voor om op de Hasseltweg zelf dan ook een breed voet en fiets oversteekplaats in het verlengde van deze drempels maken in plaats van de huidige oversteekplaatsen voor de rotonde waar de automobilist toch soms aan hoge snelheid komt aangereden.
Voor het stuk Hasseltweg van Lieben tot de Wennel zou ik ook voorstellen om de snelheid van de Hasseltweg te laten dalen tot 50KM/U en op de ventwegen 30KM/U.
lees meer
Jullie voorstellen
Verhinder het sluipverkeer door de Kneippstraat door de straat op te delen in doodlopende stukken
Doorgaand verkeer is nu al officieel verboden in de Kneippstraat (uitzondering fietsers - wandelaars), maar toch zien we regelmatig wegpiraten. De straat in doodlopende stukken opdelen zou het verbod helpen afdwingen en het gemeenschapsleven op de straat en de veiligheid van schoolgaande jeugd op weg van / naar school ten goede komen. De straat is trouwens ook een wandel- en fietsstraat bij uitstek en deel van de wandelroute van de Maten.
Jullie geven zelf aan dat (zelfs met de eventuele nieuwe projecten) de Hasseltweg het verkeer makkelijk aan zou moeten kunnen. Als die uitspraak correct is, is er dus ook geen nood om doorgaand verkeer in de Kneippstraat toe te laten. En als er wel file ontstaat op Hasseltweg wordt het actief weren van sluipverkeer in de Kneippstraat heel belangrijk. In beide gevallen is het opdelen van de straat in doodlopende stukken een goed idee.
De kost van een dergelijke wijziging lijkt me ook vrij beperkt te zijn (een aantal bloembakken en verkeersborden)
lees meer
Jullie voorstellen
Ooster- en Westerwennel
Snelheidsmeter en wegvernauwingen op de Ooster- en Westerwennel.
Ik ben echt geen voorstander voor een knip Wiekstraat/Westerwennel want daar straffen jullie de bewoners van de wijk mee. Zijn we verplicht de Hasseltweg te nemen en in de file te staan, omdat de Hasseltweg al verzadigd is.
lees meer
Jullie voorstellen
zwaar verkeer uitgezonderd lijnbussen niet meer toelaten langs Rozenkranslaan en Gildelaan.
De bijdrage hiervan is overlast, veiligheid en milieuvriendelijk.
lees meer
Jullie voorstellen
Afsluiten Peerdsdiefweier tussen Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier
De Peerdsdiefweier tussen de Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier ligt op fiets- en wandelroutes en loopt op dit gedeelte door De Maten; het gebied links als rechts wordt beheerd door Natuurpunt.
Afsluiten van deze weg voor doorgaand autoverkeer lijkt mij zeer positief voor de veiligheid en zeker ook het veiligheidsgevoel van wandelaars en fietsers die deze route gebruiken.
Automobilisten hebben een alternatieve weg ter beschikking die geen of nauwelijks extra tijd vraagt. Voor zover ik weet zijn er op het gehele stuk tussen de voorgestelde knips in blauw geen huizen. Er zijn wel twee toegangen tot percelen tussen de knip rechtsboven en de groene lijn.
Het is wel de bedoeling dat er een regeling wordt getroffen zodat de gebruikers van deze percelen hun perceel nog kunnen bereiken.
lees meer
Jullie voorstellen
Parking scholen Bokrijk
De Broedersstraat en de Kuurstraat worden gebruikt als parking van vooral de middelbare school. Dit brengt overlast en onveilige situaties met zich mee. Graag een oplossing voor de ouders die hun kinderen op school met de auto willen oppikken.
lees meer
Jullie voorstellen
Snelheidsremmers op de ventwegen naast de Hasseltweg
Door het drukke verkeer tijdens de spitsuren ontstaan er filles op de laatste stukken van de Hasseltweg richting Genk. Veel chauffeurs maken dan gretig gebruik van de ventwegen om het aanschuivende verkeer voor te steken. Met hoge snelheden wordt het aanschuivende verkeer voorbij gestoken. Als fietser of voetvoetganger is het op dat moment levensgevaarlijk om de Hasseltweg over te steken om naar de winkels aan de overkant te gaan.
lees meer
Jullie voorstellen
Knip Westerwennel/Wiekstraat
Met enkele zware betonblokken op dit punt is de knip een feit . Geen zware infrastructuurwerken en onderhoud ( bloembakken ed ) nodig en totaal geen sluipverkeer meer .
lees meer
Jullie voorstellen
Van rotonde aan De Wennel een keerpunt maken (zonder grote heraanleg)
Dit voorstel is aanpassing van rotonde tot een keerpunt door vervanging van borden en wegmarkering.
Verkeersstudies hebben getoond dat de capaciteit van de Hasseltweg volstaat. Niet meegenomen in de studies is de verkeerscapaciteit van de rotonde, die veel lager is dan die van de Hasseltweg.
Het vademecum "Veilige wegen en kruispunten" zegt over rotonde onder andere het volgende:
"een rotonde zorgt ervoor dat elke aansluiting ‘evenwaardig’ wordt. Hierdoor kunnen
bepaalde takken minder snel op de rotonde komen. Kleinere straten kunnen op deze
manier het doorgaand verkeer op de hoofdas belemmeren en zo meewerken aan het
ontstaan van sluipverkeer. Bij verkeerslichten kan er rekening gehouden worden met de
intensiteiten op de verschillende takken. Rotondes worden dus bij voorkeur aangelegd op
een kruispunt van evenwaardige wegen"
De rotonde aan de Wennel zou dus eigenlijk geen rotonde mogen zijn. https://participatie.genk.be/genk-midden/topics/1030/ kan verkeersdruk bijkomend verlagen.
lees meer
Jullie voorstellen
Herinrichting Slagmolenweg
Gezien de wateroverlast op de Slagmolenweg dd 29-30/06/2021: bij de herinrichting van de Slagmolenweg vooreerst de brug over de Stiemer verbreden zodat er voldoende waterdebiet onderdoor kan.
lees meer
Jullie voorstellen
Pas op de ventwegen van de Hasseltweg het STOP principe toe. Deel 1
Brede en duidelijke drempels op verschillende stukken van deze ventwegen om fietsers en voetgangers van het fietspad veilig over deze ventwegen te doen geraken.
Hierdoor zullen ook de A-sociale bestuurders die de ventwegen misbruiken als afkorting om de file’s te vermijden ontmoedigd worden.
Moedig het winkelen met de fiets of te voet ook wat meer aan. Persoonlijk doe ik het ook regelmatig maar veilig is het winkelen op de Hasseltweg met de fiets of te voet zeker niet. Ga maar eens te voet van de Wennel naar de Aldi of Lidl.
Ik zou voorstellen voor een eiland voor de Hubo, Leen Bakker, Aldi en Krefeld.
Aan het gedeelte Albert Hein zou ik het zelfde voorstellen.
Betrek de grote winkelketens langs de Hasseltweg om hun parkings ook voor fietsers en voetgangers veiliger en duidelijker te maken.
lees meer
Jullie voorstellen
Gevaarlijke verkeerssituatie schurfstraat
Sinds enkele jaren is de doodlopende schurfstraat in Termien ´doorgetrokken´ voor de bouw van enkele nieuwbouw woningen. Deze nieuwe woonwijk bestaat vnl uit jonge gezinnen, vaak met kinderen (of koppels met een kinderwens)
Door het doortrekken van de straat, ontstond er een ´knik´ tussen het punt waar de straat vroeger doodliep en de nieuwe woonwijk. Deze ´knik´ zorgt voor een moeilijk zicht en vaak zie je de tegenligger nauwelijks aankomen.
Dit heeft al geleid tot enkele bijna-accidenten waardoor een oplossing zich sterk aandringt.
Ikzelf heb dit al eerder aangehaald maar men wou hier geen gevolg aan geven. Bijzonder jammer en spijtig dat er altijd eerst iets moet gebeuren alvorens men wil ingrijpen. Bij deze een warme oproep om gevolg te geven aan deze gevaarlijke verkeerssituatie waar dagelijks jonge kinderen mee geconfronteerd worden.
Adres: punt situeert zich thv +/- schurfstraat 57. Ik heb getracht het aan te duiden op de map hieronder.
lees meer
Jullie voorstellen
Bezorgde wennelaar, snelheidsbeperking.
Waarom geen snelheidsbeperking van 30 km , vluchtheuvels om de 150 m en of aan iedere kruispunt, bloembakken. Vrachtwagens enkel voor leveringen en tot 3 ,5 ton . Vrachtwagens via de zodenweg eventueel. Speelpleintje paaltjes zetten om geen auto´s toe te laten. Maria beeld op WW staat dan wel een beetje in een haag . Maar is het niet mogelijk om een beetje verf te krijgen om het bij te werken door een wennelaar. Iedereen weet waat het staat is bijna een referentie punt van onze wijk. Waarom kunnen wij niet de wijk wennel zijn i.p.v een Bee van Winterslag en een beetje van Termien.
lees meer