Jullie voorstellen
Jullie voorstellen
Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-Midden veiliger te maken?
59
70
51
0
Deze voorstellen werden reeds ingediend
Jullie voorstellen
Gevaarlijke bocht Schurfstraat Termien
De schurfstraat is sinds enkele jaren verlengd dmv 2 doodlopende straten omdat er nieuwe verkavelingen zijn vrijgekomen. Sinds kort zijn deze verkavelingen ook al deels bewoond en begint hier een gezellige drukte te ontstaan. Voornamelijk jonge gezinnen hebben zich hier gevestigd.
Mede door bovenstaand gegeven is ook het verkeer toegenomen. Hierdoor hebben we gemerkt dat er zich op de bocht tussen het nieuw en oud gedeelte een gevaarlijke situatie is ontstaan. Bij het inrijden van de bocht is het praktisch onmogelijk om je tegenligger te zien. Ook fietsen en spelen hier regelmatig jonge kinderen waardoor we als buurtbewoners extra waakzaam zijn.
Kunnen jullie dit hekel punt onder de loep nemen en de nodige stappen treffen om dit punt zo verkeersveilig mogelijk te maken? Recent zijn hier al verschillende ongelukken op een haar na vermeden. We vertrouwen erop dat jullie deze situatie correct inschatten om de verkeersveiligheid te verhogen alvorens er iets gebeurd.
Alvast bedankt!
lees meer
Jullie voorstellen
Maak flekeleerstraat eenrichtingsverkeer
Gelieve van de Flekeleerstraat een eenrichtingstraat te maken.
Dit is een smalle straat met veeeeeeel te weinig parking.
maak hier een eenrichtingsstraat van en verwijder sommige bloembakken.
Nu ontstaan er burenruzies omdat mensen stoelen op parkingen zetten of lukraak parkeren waar mogelijk dat andere voertuigen niet meer door kunnen rijden.
Met een eenrichtingstraat en wat extra parkingen kunnen deze problemen vermeden worden.
Mvg
lees meer
Jullie voorstellen
Spiegels in de bochten en verkeersremmende of ontradende maatregelen
Ik woon op peerddiefweier 17. Ik ga vaak wandelen met de kindjes. Richting maten en dillekesweier of mierlik. Dit is een smal straatje en toch komt hier veel verkeer door. Rijden ook erg hard met momenten, zelfs al wandel je daar met kleine kinderen. Het is ook nog steeds 2 richtingen, dus je komt ook vaak tegenliggers tegen. Ligt op fietsroutenetwerk dus er zijn ook veel fietsers. Vooral in de bochten, zijn 90 graden bochten , zie je niks . Als daar grote spiegels zouden staan dat zou het een stuk veiliger maken. Zijn eigenlijk 3 van die bochten waar dat al erg veel zou opleveren. 2 op de mierlik, 1 peerdsdiefweier. Ook verkeersremmende maatregelen zouden welkom zijn. Dit op peerdsdiefweier richting dillekesweier. Versmallingen of paar drempeltjes. Op die manier zou je mensen ontraden om hier snel te rijden. Wordt vaak als sluipweg gebruikt. Op deze rustige plaats vlak langs de maten zou het zeer fijn zijn als voetgangers en fietsers echt op de eerste plaats zouden komen.....
lees meer
Jullie voorstellen
betr uw folder telt 3 remmers voor DE Hutten en uw teksten bij elk stratenplan zegt plaatsing per 150m , DE HUTTEN is ca2 km lang
Dus op 2 km meer remmers MET bulten zetten + vernauwingen om zelfs zigzaggen onmogelijk te maken
De Hutten + Meeenheide +zijstraten zijn vaste verbindingsstraten naar scholen van Termien/Genk/Bokrijk/Hasselt/Diepenbeek voor +100 kinderen , 2x daags .
De afstand op De Hutten vanaf kruising met Winterbeeklaan tot kruising met Weienenhout is
930 m zonder hinder zoals van voorrangswegen : dus .. 120km per uur is dagelijks ,in beide richtingen, en zeker van zonevreemde personen ...
De knip/afsluiting van de Meeenheide naar Weidestraat zou best staan op de kruising Schrurfstr/Weidestr .Dit om een deel vd bewoners en bezoekers aan de gynaecologie niet onnodig de Schom te doen of laten gebruiken om deze nog drukker maken , en zo ook sneller de Meeenweg op te kunnen
lees meer
Jullie voorstellen
Versmal sommige straten van de wijk
De straten van de wijk Bokrijk zijn (te) breed en nodigen uit tot snelheid. Zij werden geconcipieerd voor het gemotoriseerd verkeer met nul percent aandacht voor fietser en voetganger. Neem van de auto één meter af en reserveer die voor de zwakke weggebruiker. Scheid beide van elkaar door middel van een borduur of haagje.
lees meer
Jullie voorstellen
Herdenken van de verkeersstromen tussen Oosterring - Westerring en Zuiderring - Europalaan
Het gebied in deze zone heeft een grootte van 2 kilometer op 2 kilometer, met inbegrip van het Bosgebied Melberg. Wie van hieruit naar Genk-centrum moet, kan dat prima per fiets of te voet. Binnen de zone hoort enkel bestemmingsverkeer thuis - maximumsnelheid 30 km/uur. Doorgaande wegen zoals Nieuwstraat-Langerloweg en Hoogstraat dienen geknipt. Om je bestemming te bereiken dien je steeds op dezelfde route in te rijden en weer uit te rijden. Binnen de wijken (Kolderbow, D'Ierd, Vlakveld) dienen woonerven uitgebouwd, met snelheid van maximaal 20 km/uur, zodat zachte weggebruikers en spelende kinderen er alle ruimte krijgen. Voor doorgaande fietsers kunnen fietsroutes worden uitgebouwd, bijvoorbeeld van Kolderbos, via het kerkhof, door het Vlakveld richting centrum. Waar mogelijk dienen fietsers en voetgangers voorrang te krijgen. Wat het openbaar vervoer betreft, dit moet zeker ook grondig herzien worden om de leefbaarheid van dit gebied te verbeteren.
lees meer
Jullie voorstellen
zwaar verkeer uitgezonderd lijnbussen niet meer toelaten langs Rozenkranslaan en Gildelaan.
De bijdrage hiervan is overlast, veiligheid en milieuvriendelijk.
lees meer
Jullie voorstellen
Op de Hasseltweg de stopplaatsen voor de bussen verplaatsen naar de ventwegen.
Bussen op de ventweg laten stoppen. Veel files zijn er tijdens de schooluren zeker als er soms drie of meer bussen achter mekaar moeten stoppen. Is ook veel veiliger voor de busgebruikers die niet meer langs het randje van de Hasseltweg moeten staan wachten.
lees meer
Jullie voorstellen
Verkeersveiligheid aan school St Jozefinstituut
Heb in februari gevraagd om de snelheidsmeter die op een onzinvolle plaats (kneippstraat 40) te verplaatsen dichter naar de school (fietsstraat ter hoogte tussen de 2 vijvers bv). Helaas is dit nog steeds niet gebeurd ondanks dat het besproken en beslist is. 7 weken om te beslissen of dit kan en 5 weken om het uit te voeren is blijkbaar kort door de bocht. Misschien kan u mij de toelating geven en zal ik het zelf doen.
lees meer
Jullie voorstellen
Zebrapad ter hoogte van Coghenstraat bij Hasseltweg
Zowel wij als bewoners van bokrijkpark als mensen kn de wijk erachter steken hier zeer vaak over om te gn fietsen of wandelen in Bokrijk
lees meer
Jullie voorstellen
overdreven snelheid, Opliggers met aanhangwagen , voorrang van rechts, sluipverkeer
graag zou ik verkeersremmers op elk uitlopende straat , zone 30 , plaatselijk verkeer en niet meer dan 3,5 ton vrachtverkeer
lees meer
Jullie voorstellen
Keerpunt Hasseltweg
Er zou een extra keerpunt moeten komen op de Hasseltweg aan de westelijke grens van het BPA Hasseltweg 1 (tussen Broekx bvba, ZEB & Kvik, Sleeplife) zodat de aansluitende (bedoelde) woonzone langs de Hasseltweg niet 2x verstoord wordt door het omkerend verkeer van of naar de oostelijke winkelzone.
lees meer
Jullie voorstellen
Snelheidsremmer westerwennel
Verhoogde verkeersdrempel aan de bocht komende van wennel
naar westerwennel, en op ieder kruispunt minimaal 3, bord zone 30 en verboden 3.5+ton
lees meer
Jullie voorstellen
Wetsvoorstel indienen m.b.t. de geluidshinder geproduceerd door voertuigen, quads en moto's.
Overlast
lees meer
Jullie voorstellen
Bezorgde wennelaar, snelheidsbeperking.
Waarom geen snelheidsbeperking van 30 km , vluchtheuvels om de 150 m en of aan iedere kruispunt, bloembakken. Vrachtwagens enkel voor leveringen en tot 3 ,5 ton . Vrachtwagens via de zodenweg eventueel. Speelpleintje paaltjes zetten om geen auto´s toe te laten. Maria beeld op WW staat dan wel een beetje in een haag . Maar is het niet mogelijk om een beetje verf te krijgen om het bij te werken door een wennelaar. Iedereen weet waat het staat is bijna een referentie punt van onze wijk. Waarom kunnen wij niet de wijk wennel zijn i.p.v een Bee van Winterslag en een beetje van Termien.
lees meer
Jullie voorstellen
Snelheidsremmers op de ventwegen naast de Hasseltweg
Door het drukke verkeer tijdens de spitsuren ontstaan er filles op de laatste stukken van de Hasseltweg richting Genk. Veel chauffeurs maken dan gretig gebruik van de ventwegen om het aanschuivende verkeer voor te steken. Met hoge snelheden wordt het aanschuivende verkeer voorbij gestoken. Als fietser of voetvoetganger is het op dat moment levensgevaarlijk om de Hasseltweg over te steken om naar de winkels aan de overkant te gaan.
lees meer
Jullie voorstellen
Eenrichtingsverkeer Flekeleerstraat
Bij deze zou ik graag willen voorstellen om van de Flekeleerstraat een eenrichtingsveerstraat te maken. Dit is een relatief smal straatje met veel bochten en waar regelmatig kindjes op straat spelen.
Verkeer dat uit 2 kanten komt creeert regelmatig wel verrassingen, zeker na de bochten waar de zichtbaarheid belemerd is door de wijze waarop sommige auto's geparkeerd staatn. Het straatje leent zich ook wel om als eenrichtingsweg gebruikt te worden.
lees meer
Jullie voorstellen
Zone 30 voor straten zonder afgescheiden fietspad en ventwegen
Experten raden aan om op straten met gemengd verkeer de maximumsnelheid te beperken tot 30km/u (*) . Dit ondermeer omdat de kans op een ernstige verwondingen bij een botsing tegen deze snelheid veel kleiner is dan bij 50km/u.
Bovendien bevinden bijna al deze straten zich in woon en/of winkelgebied waardoor de kans op weggebruik door fietsers en/of voetgangers en auto's groter is.
Ook op de ventwegen langs Hasseltweg lijkt 30km/u een goed idee, mede door het feit dat wandelaars en fietsers de ventwegen moeten kruisen en volgen om aangelegen woningen en winkels te bereiken. Dit laatste doordat de doorgangen van fietspad naar ventweg slecht zijn afgestemd op de inritten.
(*) Bron: Topic Guide Urban Road Safety and Active Travel in Sustainable Urban Mobility Planning
lees meer
Jullie voorstellen
Zebrapad ter hoogte van Coghenstraat
De residentie bokrijkpark heeft een 100 -tal bewoners waarvan 70 % mensen op pensioen , die hun dagelijkse wandeling doen in domein Bokrijk evenals gebruik maken van het openbaar vervoer zoals trein & bus .
Anderzijds wonen er in de achterliggende asperijstraat ook verschillende bewoners die via de Coghenstraat naar domein Bokrijk wandelen .
Een zebrapad zou zeker de verkeersveiligheid van deze bewoners ten goede komen .
Tevens wil ik ook melden om iets te doen aan de geluidsoverlast die de laatste sterk is toegenomen en duidelijk hoorbaar binnen in ons appartement ( getuned wagens en zware moto's )
lees meer
Jullie voorstellen
Heraanleg Slagmolenweg -> minder sluipverkeer door vertraging en inschuifbare paaltjes
Slagmolenweg met IJzersteenweg is dé spil van het sluipverkeer en deze gaat toch heraangelegd worden. Hier kan gekozen worden voor een fietsstraat, zodat het verkeer trager gaat en deze onpopulair wordt voor sluipverkeer. Plaatselijk verkeer zal weinig hinder hebben, vermits deze meestal toch al traag rijden. En ter hoogte van de Slagmolen kan een knip gemaakt worden met paaltjes die omlaag kunnen gaan (maar standaard omhoog staan). Bewoners die hinder hebben omdat ze hier niet meer door kunnen of diensten kunnen beschikken over kaart om de paaltjes naar beneden te laten gaan. Ingang van toegang parking Slagmolen/De Maten kan voor de paaltjes gemaakt worden. Voordelen: minder extra structuurwerken nodig, sluipverkeer wordt de wijk niet binnengeleid, ontsluiting van Termien voor buurtbewoners (richting Diepenbeek) blijft bestaan, misschien ook minder drempels nodig op de Hutten ten voordele van bus en skeelerroute?
lees meer
Jullie voorstellen
Verhinder het sluipverkeer door de Kneippstraat door de straat op te delen in doodlopende stukken
Doorgaand verkeer is nu al officieel verboden in de Kneippstraat (uitzondering fietsers - wandelaars), maar toch zien we regelmatig wegpiraten. De straat in doodlopende stukken opdelen zou het verbod helpen afdwingen en het gemeenschapsleven op de straat en de veiligheid van schoolgaande jeugd op weg van / naar school ten goede komen. De straat is trouwens ook een wandel- en fietsstraat bij uitstek en deel van de wandelroute van de Maten.
Jullie geven zelf aan dat (zelfs met de eventuele nieuwe projecten) de Hasseltweg het verkeer makkelijk aan zou moeten kunnen. Als die uitspraak correct is, is er dus ook geen nood om doorgaand verkeer in de Kneippstraat toe te laten. En als er wel file ontstaat op Hasseltweg wordt het actief weren van sluipverkeer in de Kneippstraat heel belangrijk. In beide gevallen is het opdelen van de straat in doodlopende stukken een goed idee.
De kost van een dergelijke wijziging lijkt me ook vrij beperkt te zijn (een aantal bloembakken en verkeersborden)
lees meer
Jullie voorstellen
fietsstraten aan basisschool de Schom
Mogelijkheid om plattewijerstraat, Elshaag, Zavelputstraat, Rakestraat en de schoorbosstraat om te vormen naar fietsstraat?
Bij aanvang en einde van de schooldag wordt hier veel te snel gereden, kinderen moeten uitwijken voor kriskras geparkeerde auto's terwijl ze worden ingehaald door andere auto's.
lees meer
Jullie voorstellen
Westerwennel
Heel de Wennel uitroepen als woonwijk zone 30 , verkeersborden -3,5T en plaatselijk verkeer.
Westerwennel voorzien van verkeersremmers (verhoogde kruispunten , verkeersdrempel,bloembakken) en radarcontrole.
lees meer
Jullie voorstellen
overdreven snelheid op de Nieuwstraat / overdreven lawaai door auto's en bromfietsen. roekeloos rijgedrag.
Het wordt hoogtijd dat de stad het hoger omschreven probleem in de Nieuwstraat en wijk Vlakveld aanpakt. Moet er eerst een ongeval gebeuren eer men ingrijpt ?
Dagelijks nemen kinderen de bus om naar school te gaan of moeten ze de weg oversteken, ..... .
lees meer