Jullie voorstellen
Jullie voorstellen
Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-Midden veiliger te maken?
59
70
51
0
Deze voorstellen werden reeds ingediend
Jullie voorstellen
Parking scholen Bokrijk
De Broedersstraat en de Kuurstraat worden gebruikt als parking van vooral de middelbare school. Dit brengt overlast en onveilige situaties met zich mee. Graag een oplossing voor de ouders die hun kinderen op school met de auto willen oppikken.
lees meer
Jullie voorstellen
Wennel-oosterwennel-westerwennel
verkeersborden -3,5T en plaatselijk verkeer.
Westerwennel voorzien van verkeersremmers (verhoogde kruispunten , verkeersdrempel,bloembakken) en radarcontrole
lees meer
Jullie voorstellen
Afsluiten Peerdsdiefweier tussen Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier
De Peerdsdiefweier tussen de Matenstraat en De Mierlik/Rockxweier ligt op fiets- en wandelroutes en loopt op dit gedeelte door De Maten; het gebied links als rechts wordt beheerd door Natuurpunt.
Afsluiten van deze weg voor doorgaand autoverkeer lijkt mij zeer positief voor de veiligheid en zeker ook het veiligheidsgevoel van wandelaars en fietsers die deze route gebruiken.
Automobilisten hebben een alternatieve weg ter beschikking die geen of nauwelijks extra tijd vraagt. Voor zover ik weet zijn er op het gehele stuk tussen de voorgestelde knips in blauw geen huizen. Er zijn wel twee toegangen tot percelen tussen de knip rechtsboven en de groene lijn.
Het is wel de bedoeling dat er een regeling wordt getroffen zodat de gebruikers van deze percelen hun perceel nog kunnen bereiken.
lees meer
Jullie voorstellen
Herdenken van de verkeersstromen tussen Oosterring - Westerring en Zuiderring - Europalaan
Het gebied in deze zone heeft een grootte van 2 kilometer op 2 kilometer, met inbegrip van het Bosgebied Melberg. Wie van hieruit naar Genk-centrum moet, kan dat prima per fiets of te voet. Binnen de zone hoort enkel bestemmingsverkeer thuis - maximumsnelheid 30 km/uur. Doorgaande wegen zoals Nieuwstraat-Langerloweg en Hoogstraat dienen geknipt. Om je bestemming te bereiken dien je steeds op dezelfde route in te rijden en weer uit te rijden. Binnen de wijken (Kolderbow, D'Ierd, Vlakveld) dienen woonerven uitgebouwd, met snelheid van maximaal 20 km/uur, zodat zachte weggebruikers en spelende kinderen er alle ruimte krijgen. Voor doorgaande fietsers kunnen fietsroutes worden uitgebouwd, bijvoorbeeld van Kolderbos, via het kerkhof, door het Vlakveld richting centrum. Waar mogelijk dienen fietsers en voetgangers voorrang te krijgen. Wat het openbaar vervoer betreft, dit moet zeker ook grondig herzien worden om de leefbaarheid van dit gebied te verbeteren.
lees meer
Jullie voorstellen
Verhinder het sluipverkeer door de Kneippstraat door de straat op te delen in doodlopende stukken
Doorgaand verkeer is nu al officieel verboden in de Kneippstraat (uitzondering fietsers - wandelaars), maar toch zien we regelmatig wegpiraten. De straat in doodlopende stukken opdelen zou het verbod helpen afdwingen en het gemeenschapsleven op de straat en de veiligheid van schoolgaande jeugd op weg van / naar school ten goede komen. De straat is trouwens ook een wandel- en fietsstraat bij uitstek en deel van de wandelroute van de Maten.
Jullie geven zelf aan dat (zelfs met de eventuele nieuwe projecten) de Hasseltweg het verkeer makkelijk aan zou moeten kunnen. Als die uitspraak correct is, is er dus ook geen nood om doorgaand verkeer in de Kneippstraat toe te laten. En als er wel file ontstaat op Hasseltweg wordt het actief weren van sluipverkeer in de Kneippstraat heel belangrijk. In beide gevallen is het opdelen van de straat in doodlopende stukken een goed idee.
De kost van een dergelijke wijziging lijkt me ook vrij beperkt te zijn (een aantal bloembakken en verkeersborden)
lees meer
Jullie voorstellen
Bezorgde wennelaar, snelheidsbeperking.
Waarom geen snelheidsbeperking van 30 km , vluchtheuvels om de 150 m en of aan iedere kruispunt, bloembakken. Vrachtwagens enkel voor leveringen en tot 3 ,5 ton . Vrachtwagens via de zodenweg eventueel. Speelpleintje paaltjes zetten om geen auto´s toe te laten. Maria beeld op WW staat dan wel een beetje in een haag . Maar is het niet mogelijk om een beetje verf te krijgen om het bij te werken door een wennelaar. Iedereen weet waat het staat is bijna een referentie punt van onze wijk. Waarom kunnen wij niet de wijk wennel zijn i.p.v een Bee van Winterslag en een beetje van Termien.
lees meer
Jullie voorstellen
zwaar verkeer uitgezonderd lijnbussen niet meer toelaten langs Rozenkranslaan en Gildelaan.
De bijdrage hiervan is overlast, veiligheid en milieuvriendelijk.
lees meer
Jullie voorstellen
Maak flekeleerstraat eenrichtingsverkeer
Gelieve van de Flekeleerstraat een eenrichtingstraat te maken.
Dit is een smalle straat met veeeeeeel te weinig parking.
maak hier een eenrichtingsstraat van en verwijder sommige bloembakken.
Nu ontstaan er burenruzies omdat mensen stoelen op parkingen zetten of lukraak parkeren waar mogelijk dat andere voertuigen niet meer door kunnen rijden.
Met een eenrichtingstraat en wat extra parkingen kunnen deze problemen vermeden worden.
Mvg
lees meer
Jullie voorstellen
Zebrapad ter hoogte van coghenstraat
Het is zeer gevaarlijk als ik zelf of met mijn kids de straat wil oversteken. Van de achterliggende wijk Bokrijk zijn er mensen die op dit punt willen oversteken naar de bossen van Bokrijk.
lees meer
Jullie voorstellen
snelheid deel wiekstraat tussen wennel en landwaartslaan
Het verkeer komende van de wennel (veel sluipverkeer van Hasseltweg)en omgekeerd komende van de Landwaartslaan rijdt hier alsof je op de Hasseltweg rijdt...van de Wennel tot aan de bocht Wiekstraat is geen enkele snelheidsremmende maatregel waardoor ze op dit stuk vaak het gaspedaal goed induwen. Er zou zeker iets mogen gedaan worden om de snelheid wat af te remmen. de Wiekstraat tussen de Wennel en de Hennepstraat is reeds versmalde weg maar helpt niet veel. Als je uit de Hennepstraat komt moet je vaak opletten dat je niet van de weg wordt afgereden. voorstel om vluchtheuvels of andere snelheidsremmende maatregelen te plaatsen thv Hennepstraat, Zodenstraat, Gansenwijer...
lees meer
Jullie voorstellen
Dagelijk straatracers & enorm veel lawaai Westerring in Oud-Termien
Dagelijks scheuren er straatracers (auto´s, quads, motors) tegen overdreven snelheid over de westerring. Dit is sowieso al een enorm lawaaierige baan die van voor zonsopgang tot diep in de nacht overlast veroorzaakt voor de buurtbewoners.
Voorstel: - plaats een trajectcontrole van aan het kruispunt met de Europalaan tot aan het kruispunt met de zuiderring
- plaats geluidsschermen t.h.v. het bewoonde gedeelte van de Westerring (t.h.v. Rozenkranslaan, Haasberg, Steeneikstraat & Calvariestraat)
lees meer
Jullie voorstellen
Westerwennel
Heel de Wennel uitroepen als woonwijk zone 30 , verkeersborden -3,5T en plaatselijk verkeer.
Westerwennel voorzien van verkeersremmers (verhoogde kruispunten , verkeersdrempel,bloembakken) en radarcontrole.
lees meer
Jullie voorstellen
ventweg Hasseltweg
heel veel sluipverkeer op de ventwegen van de Hasseltweg , zelf sneller dan de toegelaten 50 km per uur
lees meer
Jullie voorstellen
Op de Hasseltweg de stopplaatsen voor de bussen verplaatsen naar de ventwegen.
Bussen op de ventweg laten stoppen. Veel files zijn er tijdens de schooluren zeker als er soms drie of meer bussen achter mekaar moeten stoppen. Is ook veel veiliger voor de busgebruikers die niet meer langs het randje van de Hasseltweg moeten staan wachten.
lees meer
Jullie voorstellen
Vrije busbaan op Europalaan en Hasseltweg (waar mogelijk)
Daar waar mogelijk (2 rijstroken per richting) autoverkeer scheiden van busverkeer door invoering van een busstrook. Dit lijkt minstens van Westerring tot en met begin Hasseltweg mogelijk.
Dit komt ten goede aan de doorstroming van het busverkeer en andere voertuigen die van deze strook gebruik mogen maken.
Door het beperken van autoverkeer tot een rijstrook worden de risico's op snel inhalen op de andere rijstrook beperkt.
Het autoverkeer is op een groot deel van Hasseltweg en op einde Europalaan beperkt tot een rijstrook, dus capaciteit voor autoverkeer over het hele traject zou door dit voorstel niet aangetast worden.
lees meer
Jullie voorstellen
Zone 30 voor straten zonder afgescheiden fietspad en ventwegen
Experten raden aan om op straten met gemengd verkeer de maximumsnelheid te beperken tot 30km/u (*) . Dit ondermeer omdat de kans op een ernstige verwondingen bij een botsing tegen deze snelheid veel kleiner is dan bij 50km/u.
Bovendien bevinden bijna al deze straten zich in woon en/of winkelgebied waardoor de kans op weggebruik door fietsers en/of voetgangers en auto's groter is.
Ook op de ventwegen langs Hasseltweg lijkt 30km/u een goed idee, mede door het feit dat wandelaars en fietsers de ventwegen moeten kruisen en volgen om aangelegen woningen en winkels te bereiken. Dit laatste doordat de doorgangen van fietspad naar ventweg slecht zijn afgestemd op de inritten.
(*) Bron: Topic Guide Urban Road Safety and Active Travel in Sustainable Urban Mobility Planning
lees meer
Jullie voorstellen
Wetsvoorstel indienen m.b.t. de geluidshinder geproduceerd door voertuigen, quads en moto's.
Overlast
lees meer
Jullie voorstellen
Sluipverkeer Wiekstraat
Wij wonen op de Wiekstraat op het gedeelte tussen de Landwaartslaan en Genkerhei. Het sluipverkeer in beide richtingen is hier enorm. Met nog meer winkels op de Hasseltweg op komst gaat dit enkel nog toenemen.
Wij zouden voorstellen om een knip te zetten op de plaats waar nu de snelheidsremmer ter hoogte van de Genkerhei ligt.
Of eenrichtingsverkeer te maken op de Wiekstraat vanaf de Landwaartslaan richting centrum en eenrichtingsverkeer in de Genkerhei vanuit de Hasseltweg.
Zo blijft de verbinding met Boxbergheide voor de vele fietsers en schoolgaande kinderen bestaan.
lees meer
Jullie voorstellen
Zebrapad ter hoogte van Coghenstraat bij Hasseltweg
Zowel wij als bewoners van bokrijkpark als mensen kn de wijk erachter steken hier zeer vaak over om te gn fietsen of wandelen in Bokrijk
lees meer
Jullie voorstellen
Heraanleg Slagmolenweg -> minder sluipverkeer door vertraging en inschuifbare paaltjes
Slagmolenweg met IJzersteenweg is dé spil van het sluipverkeer en deze gaat toch heraangelegd worden. Hier kan gekozen worden voor een fietsstraat, zodat het verkeer trager gaat en deze onpopulair wordt voor sluipverkeer. Plaatselijk verkeer zal weinig hinder hebben, vermits deze meestal toch al traag rijden. En ter hoogte van de Slagmolen kan een knip gemaakt worden met paaltjes die omlaag kunnen gaan (maar standaard omhoog staan). Bewoners die hinder hebben omdat ze hier niet meer door kunnen of diensten kunnen beschikken over kaart om de paaltjes naar beneden te laten gaan. Ingang van toegang parking Slagmolen/De Maten kan voor de paaltjes gemaakt worden. Voordelen: minder extra structuurwerken nodig, sluipverkeer wordt de wijk niet binnengeleid, ontsluiting van Termien voor buurtbewoners (richting Diepenbeek) blijft bestaan, misschien ook minder drempels nodig op de Hutten ten voordele van bus en skeelerroute?
lees meer
Jullie voorstellen
Opstellen van vaste dB. meettoestellen gekoppeld aan de trajectcontroles om de voertuigen, quads en moto's te verbaliseren en te laten normeren.
Dit heeft als hoofdzaak de rust van de bewoners en huisdieren te kunnen garanderen.
lees meer
Jullie voorstellen
Keerpunt Hasseltweg
Er zou een extra keerpunt moeten komen op de Hasseltweg aan de westelijke grens van het BPA Hasseltweg 1 (tussen Broekx bvba, ZEB & Kvik, Sleeplife) zodat de aansluitende (bedoelde) woonzone langs de Hasseltweg niet 2x verstoord wordt door het omkerend verkeer van of naar de oostelijke winkelzone.
lees meer