Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Jullie voorstellen

Zone 30 voor straten zonder afgescheiden fietspad en ventwegen

Soort maatregel

Andere (vb. fietsstraat, schoolstraat, zone 30)

Motiveer je voorstel

Experten raden aan om op straten met gemengd verkeer de maximumsnelheid te beperken tot 30km/u (*) . Dit ondermeer omdat de kans op een ernstige verwondingen bij een botsing tegen deze snelheid veel kleiner is dan bij 50km/u. Bovendien bevinden bijna al deze straten zich in woon en/of winkelgebied waardoor de kans op weggebruik door fietsers en/of voetgangers en auto's groter is. Ook op de ventwegen langs Hasseltweg lijkt 30km/u een goed idee, mede door het feit dat wandelaars en fietsers de ventwegen moeten kruisen en volgen om aangelegen woningen en winkels te bereiken. Dit laatste doordat de doorgangen van fietspad naar ventweg slecht zijn afgestemd op de inritten. (*) Bron: Topic Guide Urban Road Safety and Active Travel in Sustainable Urban Mobility Planning
3
1
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je je eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Het kan ook nuttig zijn om de straten van Fietsnet Genk, het fietsknooppuntenetwerk en (drukke) fietsroutes van/naar scholen, om te vormen tot fietsstraten die maximaal voorrang behouden. Zo wordt het beperken van snelheidsverschil en gevaarlijke inhaalmaneuvers ook meer afdwingbaar. Deze straten zijn ook best geen verkeersverzamelstraten of ontsluitingswegen voor gemotoriseerd vervoer.