Jullie voorstellen
Jullie voorstellen
Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-West veiliger te maken?
31
42
35
8
Deze voorstellen werden reeds ingediend
Jullie voorstellen
Een spiegel aan het kruipunt Nieuwe Kuilenweg afkomende van de Westerring onder aan de brug.
De voetgangers en vooral de fietsers (omdat ze sneller aankomen), lopen gevaar omdat de wagens wat van de Westerring afrijden (richting Genk) heel ver vooruit moeten rijden onder aan de brug (waar je rechts richting Vennestraat en links richting centrum rijdt, zie foto onderaan) om de auto’s te zien wat op de Nieuwe Kuilenweg rijden. Als er een spiegel zou staan tov de straat zal het een pak veiliger worden voor de voetgangers en fietsers.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Overdreven snelheid op strook van Wildekastanjelaan tussen rondpunt c-mine & begin Noordlaan.
Op deze strook wordt al jaren veelvuldig te hard gereden wat al geleid heeft tot gevaarlijke situaties (inhalen ondanks de doorlopende wegmarkering, te voet oversteken is heel erg opletten, doodgereden huisdieren). De trajectcontrole op de aansluitende Noordlaan heeft geen effect op de snelheid in onze straat en doet zo mogelijk nog sneller rijden om de verloren tijd in te halen.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Tem de heilige koe in de Vennestraat
Dit voorstel betreft het stuk van de Vennestraat tussen Hoefstadstraat en Wildekastanjelaan.
Maak hiervan een fietsstraat, waarbij het autoverkeer maar in een richting toegelaten wordt: van de Hoefstadstraat richting Wildekastanjelaan/E.Coppéelaan.
Reduceer het aantal parkeerplaatsen langs de weg.
Onthard en vergroen.
Maak een parkeertoren op de parking van de Colruyt.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Plaggenstraat zone 30
Sinds de Turfstraat (gedeeltelijk) zone 30 is geworden, is er meer verkeer in de Plaggenstraat omdat er daar wel nog 50km/u mag gereden worden.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Fietsers dienen de wegcode te respecteren, vooral verkeersbord B1
Negen van de tien fietsers denken altijd voorrang te hebben en negeren bij het oversteken
meestal ook gewoon verkeersbord B1 . Voorstel om het verkeersbord B1 OVERAL in GENK aan te vullen met de tekst "Fietsers GEEN voorrang" zoals bijgevoegde foto .
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Sluipweg van en naar de Noordlaan
Meer snelheidremmers en controle in woonwijken snelheidborden van 30km heeft geen invloed kijk maar eens in de Vennestraat kan alles mag alles .
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Klotstraat
De Klostraat is een belangrijke toegangsweg tot de wijk voor wie van Zonhoven komt. De Camera bij Ter Heide werkt goed als vertrager met daarna de verkeersvertrager op het kruispunt met de Turfstraat. Maar daarna komt dat lange rechte stuk. Dat rechtlijnige karakter van de straat nodigt uit tot te snel rijden. Het kruispunt met de Kleinven is zeer gevaarlijk. Daar zou nog een snelheidsremmer kunnen, mogelijk aangevuld met snelheidsremmende constructies zoals bloembakken halfweg het volgende rechte stuk.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Verhoging Drempel Lindenstraat
We merken dat de mensen aan het begin van de Lindenstraat nog steeds veel te snel kunnen rijden over de verkeersdrempel.
Hierdoor verliest de verkeersdrempel zijn nut. Daarom stellen wij voor om deze drempel op zijn minst aanzienlijk te verhogen of een wegversmalling te voorzien zodat de snelheid alsnog ingeperkt kan worden.
Er wordt op dit moment nog veel te snel gereden en er wonen veel gezinnen met kinderen in de straat, een zeer onveilige situatie.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Snelheidsremmer Gierenstraat aan kruipunt Bleuskenstraat ( Woning 49 )
Wij wonen in de Bleuskenstraat 51. En zien regelmatig wagens , zonder inhouden over het kruispunt vliegen ( Ook inwoners uit de Gierenstraat .) Ik durf het kruispunt niet oversteken zonder eerst LINKS te kijken . De wagen van de buurvrouw is trouwens links al total loss gereden .
De wagen van de buurvrouw is trouwens vanuit links al onherstelbaar aangereden .
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Toevoeging rondpunt noordlaan
Beste,
Ik zou graag een voorstel doen om een rondpunt/rotonde bij te plaatsen tussen Dokterspraktijk Germaux J en de Sint-Eventiuslaan, op de Noordlaan.
Dit heeft als voordeel:
- Snelheidsvermindering op het rechte stuk tussen de 2 rotondes op de noordlaan.
- Ontlasting van het verkeer van de 2de en 4de wijk.
- Betere bereikbaarheid tussen de 2de en 4de wijk voor de bewoners die juist in het midden wonen + de sportverenigingen.
Hierdoor wordt het intern verkeer in de wijken (waar ook veel kinderen spelen) en drastisch verminderd.
Dit kunnen we bereiken door de rotonde thv het pleintje te plaatsen en de buitenlaan + Sint-Eventiuslaan hierop te laten aansluiten.
Bovendien is er ook nog ruimte genoeg voor de fietspaden te garanderen.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Doorgangswegen met vrijliggend fietspad, zone 30 elders
Dit voorstel geldt voor heel Boxbergheide, en bij uitbreiding voor iedere bewoond stuk Genk (en Europa).
Achtergrond is de filosofie van vision for zero, die onder andere inhoudt dat waar geen vrijliggend fietspad is, de maximale veilige snelheid 30 km per uur is. Geef in een woonwijk het openbaar domein terug aan de mensen. Jong en oud moet zich zonder angst te voet of met de fiets kunnen verplaatsen en zelfs op straat kunnen spelen. De auto is er te gast.
Het voorstel houdt in dat in Boxbergheide een aantal hoofdstraten worden geïdentificeerd. Deze worden voorzien van een vrijliggend fietspad. Alle andere straten worden zone 30.
Ik stel volgende straten voor als hoofdstraten:
- LWL
- ZHW
- TS
- BBS
- OZHW tussen kerk en BBS
- CV
In alle overige straten kan een zone 30 worden ingevoerd. In een selectie straten kan een woonerf worden ingevoerd (bijvoorbeeld Houtwal, Ploegstraat). Ook de invoering van fietsstraten kan voor een grote selectie van deze straten worden ingevoerd.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
haagsteeg
De haagsteeg wordt al jaren als sluipweg gebruikt richting de hengelhoefweg.
Ook de continue toestroom van bussen geeft zeer veel
Overlast en lawaaihinder.
Plaatselijk verkeer en minder bussen (kunnen via koerweg)
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
30km/uur zone op de klotstraat en liefst op de gehele Boxberg!
Genk West. Op de gehele Klotstraat wordt steeds keihard gereden, deze weg wordt gebruikt als 'sluikweg'. Er staat wel een flitspaal te hoogte van 'Ter Heide',maar 20 meter verder op, richting Boxbergheide wordt 'opgetrokken': Snel rijden, constant remmen en slippen, én er wordt zelden gestopt bij de kruispunten: gevaarlijk voor de vele kinderen en ouderen die daar wonen. Om niet te spreken van het lawaai, soms lijkt het hier inderdaad (zoals al eerder iemand zei) dat je langs de omloop van Zolder woont. De Boxbergstraat werd voorzien van een trajectcontrole, maar op de Klotstraat rijdt driedubbel zoveel verkeer en daar zetten ze dan een 'flispaaltje' aan het eind van de weg: dat haalt niks uit. Graag zouden we op deze weg ook een trajectcontrole hebben of 'enkel plaatselijk verkeer' of gewoon 30km/uur 'bewoonde kom' of zoals in de Wiekstraat: fietsstraat. Resultaat: rust voor de aanwonenden en extra veiligheid voor de schoolgaande jeugd, ouderen en kinderen. SOS: Doe er aub iets aan!
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Dubbele rotonde aanpassen in een Turborotonde naar nederlands voorbeeld
Bij een turborotonde wordt de binnenste cirkel beter benut en is er een vlottere verkeersdoorstroming dmv een hogere efficientie
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Fietsstraat/ (fiets)afsluiting Kennipstraat - kruising Craenevenne
Het deel kennipstraat tussen de turfstraat en craenevenne wordt als SNELLE doorsteek gebruikt. Auto's rijden VEEL te snel terwijl ze hier niet moeten zijn. Afsluiten aan de kant van de creanevenne zou veel veiliger zijn voor de inwoners. Met een openening voor fietsers die via de gracht naar Bokrijk willen fietsen. Eventueel is het zelfs mogelijk om van de kennipstraat aan die zijde een fietsstraat te maken. Dit deel is namelijk geen belangrijke verbindingsweg. Hier zouden enkel de mensen die hier wonen moeten doorkomen, niet al die doorvlammende wagens.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Fietspad en fietsoversteekplaats Oude Zonhoverweg
Langs de Zandoerstraat en de Boxbergstraat ligt er een tweerichtingsfietspad.
Beide fietspaden met elkaar verbinden verhoogt de veiligheid voor fietsers op dit traject.
Idealiter wordt er ook een veilige oversteek voorzien voor fietsers op het kruispunt van Boxbergstraat en Oude Zonhoverweg.
Afbeelding ter illustratie, geen echt ontwerp.
Het traject vermijdt mogelijk ook dat fietsers een paadje door de heide nemen om naar Boxbergstraat te gaan.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Erf tussen vestigingslocaties scholen, jeugdverenigingen en ontspanningsruimte (skateparkje, zwembad, heide, horeca, speelplein, ...) in Boxbergheide
Instellen van een erf heeft twee doelstellingen:
1° veilige omgeving voor kinderen en jeugd
2° doorgaand (snel) verkeer (op plekken met kinderen en jongeren) ontmoedigen
Het plan geeft een mogelijke indicatie van een zone.
Een (woon-)erf is een gebied waar
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
- op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
- op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Vrijliggend fietspad voor de HELE Landwaartslaan
Vlak na het rondpunt versmalt de weg ineens en bevindt men zich als fietser ineens voor de wielen van de auto’s die de Landwaartslaan inslaan.
Vanaf het kruispunt met de Craenevenne verdwijnt het vrijliggende fietspad gewoon en moet je als fietser de stoep op die in lamentabele staat is, ofwel de weg op voor de neus van de auto’s die zich daar niet aan verwachten.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Graag een oversteekplaats aan het einde van het fietspad dat komt van Bokrijk en aansluit op de landwaartslaan aan de spooroverweg in Boxbergheide
Je wil daar als fietser oversteken, de auto’s durven je zelfs omverrijden…..
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Onderbreking centraal in de Keistraat, creëert veiligheid en een plek om elkaar te ontmoeten.
Even geleden hebben ze op de boxbergstraat een trajectcontrole geïnstalleerd,dit zorgt op die straat voor een doorgaand verkeer aan een acceptabele snelheid. Jammer genoeg heeft deze installatie ertoe geleidt dat er nu meer doorgaand verkeer door de Keistraat rijdt.Het aantal wagens dat tegen hoge snelheid door onze straat “vlamt” is hierdoor ook gestegen. We wonen met een aantal jonge gezinnen met kleine kinderen in deze straat en eerlijk gezegd ben ik er niet gerust op als ze op straat spelen. “It takes a village to raise a child.” Dit gekende Afrikaanse spreekwoord verbeeldt een universele waarde: als gemeenschap zijn we verantwoordelijk om een aangename en gezonde leefwereld te creëren voor de toekomstige generaties. Een enquete in de straat (doorgestuurd naar info@genk.be) leert ons dat 84% van de straat een voorstander is van deze onderbreking voor meer veiligheid en om een plek van ontmoeting te creëren : een kleine plek met groen en zitkeien (In de Keistraat ).
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
De fietssuggestiestrook op de Landwaartslaan tussen de spoorweg en Hasseltweg is zeer gevaarlijk voor fietsers. Waarom geen fietspad aanleggen?
Veiligheid van de fietsers daar de auto’s zeer snel rijden daar en de fietsers omtrend omver rijden.
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Verleggen zebrapad zodat 1x minder oversteken aan school
Wanneer je vanop de parking op het kerkplein naar de school te voet de zebrapaden oversteekt, moet je eerst over de Brem, daarna pas de Landwaartslaan. Indien het zebrapad aan de andere kant van de Brem zou liggen, zou je maar 1x moeten oversteken. Is ook handiger voor de fietsers die uit de Brem naar rechts de Landwaartslaan opdraaien (minder voetgangers als "tegenligger").
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Onveiligverkeer en gluidsoverlas van zwaar verkeer op de zonhoverweg
Geachte,
Ik heb gebouwd op de zonhoverweg en ben wonend sinds 2021 en heb er spijt van.het druk en zwaarverkeer en er zijn een reeks groene reus achtige traktors met remork die dagelijks dat over de drempels vliegen is niet tevolhouden.dit is te verhelpen door een trajectcontrole te installeeren tussen de school en de rotonde aande einde van de zonhoverweg dit is mijn voorstel als burger.
Met vriendelijke groeten.
Geachte,
Ik heb gebouwd op de zonhoverweg en ben wonend sinds 2021 en heb er spijt van.het druk en zwaarverkeer en er zijn een reeks groene reus achtige traktors met remork die dagelijks dat over de drempels vliegen is niet tevolhouden.dit is te verhelpen door een trajectcontrole te installeeren tussen de school en de rotonde aande einde van de zonhoverweg dit is mijn voorstel als burger.
Met vriendelijke groeten.
Geachte,
Ik heb gebouwd op de zonhoverweg en ben wonend sinds 2021 en heb er spijt van.te druk en zwaarverkeer dat er paseert.grt
Log in om te stemmen
Jullie voorstellen
Rotonde op kruispunt kievitstraat, craenevenne, landwaartslaan
Dit is een erg druk kruispunt, voornamelijk wanneer de spooroverweg enige tijd dicht geweest is. Er staan dan vanuit 4 richtingen auto's te wachten. De voorrangsregel van rechts werkt dan niet meer. Een rotonde lost dat probleem op.
Log in om te stemmen