Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Jullie voorstellen

Doorgangswegen met vrijliggend fietspad, zone 30 elders

Motiveer je voorstel

Dit voorstel geldt voor heel Boxbergheide, en bij uitbreiding voor iedere bewoond stuk Genk (en Europa). Achtergrond is de filosofie van vision for zero, die onder andere inhoudt dat waar geen vrijliggend fietspad is, de maximale veilige snelheid 30 km per uur is. Geef in een woonwijk het openbaar domein terug aan de mensen. Jong en oud moet zich zonder angst te voet of met de fiets kunnen verplaatsen en zelfs op straat kunnen spelen. De auto is er te gast. Het voorstel houdt in dat in Boxbergheide een aantal hoofdstraten worden geïdentificeerd. Deze worden voorzien van een vrijliggend fietspad. Alle andere straten worden zone 30. Ik stel volgende straten voor als hoofdstraten: - LWL - ZHW - TS - BBS - OZHW tussen kerk en BBS - CV In alle overige straten kan een zone 30 worden ingevoerd. In een selectie straten kan een woonerf worden ingevoerd (bijvoorbeeld Houtwal, Ploegstraat). Ook de invoering van fietsstraten kan voor een grote selectie van deze straten worden ingevoerd.

Soort maatregel

Andere (vb. fietsstraat, schoolstraat, zone 30)
5
4
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Eens met insteek. Over de selectie van wegen kunnen we nog discussiëren.
Het verplaatsen van en naar de wijk moet voor de inwoners ook nog aangenaam blijven. Het probleem is de hardrijders. Een 30km/u zone gaat dit totaal niet oplossen.
Dat is een handhavingsprobleem. Dit staat los van de geldende maximumsnelheid. In mijn voorstel geldt zone 30 enkel in het laatste stuk naar je bestemming. Dit gaat in het slechtste geval over een kilometer. Daar verlies je een kleine minuut op.
Voor een bewoner van een kleinere straat is het een wezenlijk verschil of de wagens daar 50 of 30 rijden.
Mooie utopie en hoe wilt u dat handhaven? Nog meer camera’s overal? Het zijn vaak de vrijstaande fietspaden die het sneller rijden bevorderen. Bovendien zijn die er al op de meeste van de door u aangehaalde straten.
Goede vraag. Misschien aan iedere lantaarnpaal kerstversiering hangen :-)