Methodiek
- De evaluatie van de maatregelen berust op zowel kwantitatieve als kwalitatieve data:
- Telraam (citizen science);
- Radarmetingen en trajectcontrole;
- Klachtenverzameling (o.a. mobiliteit@genk.be en het E-loket);
- Ongevallendata
Dienst mobiliteit laat geregeld radarmetingen uitvoeren (registratie lengte en snelheid). Dagen of perioden met hevige neerslag worden uit de resultaten gefilterd.
Trajectcontrole
Bij de politiezone kunnen de overtredingspercentage en gemiddeld aantal personenauto-equivalenten per trajectcontrole worden opgevraagd. In dit stadsdeel zijn er geen trajectcontroles.
Voor ongevallencijfers werd beroep gedaan op het s-Lim dataportaal, dat de geregistreerde ongevallen sinds 2018 met lichtgewonden, zwaargewonden of doden toont op locatie. Dit is sowieso een onderregistratie gezien ongevallen met stoffelijke schade niet in het dataportaal worden getoond. Bovendien worden niet alle ongevallen door de politie geregistreerd (denk aan het aangifteformulier of aan éénzijdige fietsongevallen). In bepaalde gevallen werd er bij PZ CARMA een diepere analyse opgevraagd.
Het is voorbarig om al trends of andere conclusies uit de gegevens te halen. De tijd die men nodig heeft om aan de nieuwe situatie te wennen, de effecten van de coronapandemie, de mate van onderregistratie, zijn allen factoren die meespelen. De ongevallendata dienen verder gemonitord te worden.
Dankzij geëngageerde Genkenaren kon in mei 2022 een Telraamnetwerk uitgerold worden in de stadsdelen Genk-Midden en -Zuid. Sindsdien werd het netwerk uitgebreid naar de rest van Genk met de nieuwe S2-tellers.
Een Telraam is een klein toestel dat op het raam wordt gekleefd en het verkeer op straat telt. De tellers geven uurlijkse data over intensiteiten (voetgangers, tweewielers, auto’s en grote voertuigen) en de snelheden van auto’s.
Er dient rekening te worden gehouden met seizoenswisselingen (o.a. bij de interpretatie van het aantal fietsers) en de zonneduurlengte (in de winter worden minder voertuigen geteld omdat de dagen korter zijn!). Idealiter worden dezelfde maanden van verschillende jaren met elkaar vergeleken.
Maand |
Gem. temp. (°C) |
Neerslagdagen |
Zonneschijnduur (uren) |
Mei ‘22 |
15,1 |
11 |
256 |
Jun ‘22 |
17,7 |
14 |
238 |
Jul ‘22 |
19,6 |
5 |
276 |
Aug ‘22 |
21,4 |
5 |
264 |
Sep ‘22 |
14,9 |
20 |
136 |
Okt ‘22 |
14,4 |
13 |
132 |
Feb ‘23 |
5,9 |
12 |
81 |
Mrt ‘23 |
7,5 |
24 |
83 |
Mei ‘23 |
14,0 |
8 |
231 |
Jun ‘23 |
20,3 |
7 |
308 |
Jul ‘23 |
18,4 |
21 |
185 |
Aug ‘23 |
18,1 |
17 |
181 |
Sep ‘23 |
18,8 |
8 |
194 |
Okt ‘23 |
13,6 |
18 |
108 |
Nov ‘23 |
7,8 |
26 |
37 |
Dec ‘23 |
7,0 |
23 |
20 |
Jan ‘24 |
3,7 |
15 |
73 |
Feb ‘24 |
8,3 |
23 |
31 |
Mrt ‘24 |
9,1 |
18 |
95 |
Tabel 1: klimatologische overzichten per maand (KMI)
Meldingen
Naast bovengenoemde bronnen wordt in de analyse ook verwezen naar klachten en meldingen die dienst mobiliteit mocht ontvangen via de mailbox mobiliteit@genk.be, het E-loket, het kabinet, gebiedsgerichte werking, etc.
Online platform
Via de website participatie.genk.be konden bewoners feedback geven op de voorstellen van de stad en zelf nieuwe voorstellen op kaart zetten.
Inspraakmomenten
Per stadsdeel werden meerdere inspraakmomenten georganiseerd (een tweetal ’s avonds in de week en één in het weekend). Bewoners moesten zich hiervoor inschrijven via de link die in de brief vermeld werd.
Op de inspraakmomenten werden de deelnemers in groepjes van een tiental personen aan tafel gezet. Aan die gesprekstafels werden mobiliteitsproblemen aangekaart, nieuwe voorstellen op kaart gezet en werd er gediscussieerd tussen bewoners en/of stadsdiensten.