We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen

Winterslagstraat

Beschrijving

De woonstraten gelegen in de 'ruit' gevormd door de ontsluitingswegen Evence Coppéelaan, Bergbeemdstraat, Emiel van Dorenlaan en Mosselerlaan worden als sluiproutes gebruikt. M.a.w. door gemotoriseerd verkeer dat geen bestemming heeft in deze zone maar er doorheen sluipt om Campus Bret of Genk-Centrum te bereiken.

Door deze sluipwegen gericht te knippen kan het sluipverkeer maximaal ontraden worden. Een knip of verkeersfilter wil zeggen dat de weg wordt afgesloten voor autoverkeer.

Op basis van eerdere ervaringen, metingen en jullie feedback tijdens de participatie worden meerdere scenario's uitgewerkt en overwogen. Daarbij wordt eveneens getracht de bereikbaarheid voor de wijkbewoners te garanderen. Eén scenario is het installeren van knips op het kruispunt Hoefstadstraat x Winterslagstraat en op de rotonde Sint-Lodewijkstraat.

6
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Een deel van de bewoners van de Winterslagstraat ( dat deel vanaf de Evence Coppeelaan) heeft al meerder malen samen gezeten met de diensten, de burgemeester en de verantwoordelijke schepenen om het veel te snel rijdende sluipverkeer te ontmoedigen de Winterslagstraat te gebruiken om dan via de Bergbeemdstraat de Westerring op te rijden. Enkele genomen maatregelen zijn, het verdwijnen van de lijnbus 8, het plaatsen van " Zweedse kussens" ( verkeersdrempels) en nu dus het aanpakken van het kruispunt Evence Coppeelaan/Winterslagstraat. Bij ons laatste gesprek is er gesproken om een knip te maken ter hoogte van Winterslagstraat/Negenhuizenhuizenstraat/Erfstraat of aan het begin van Winterslagstraat/Evence Coppeelaan. Waar zien wij dit terug in de plannen? Graag toch snel een up-date vanuit de stad a.u.b.
Hoewel deze knip ook indruist tegen mijn eigen dagelijks autogebruik is dit is mijn ogen de meest essentiële knip die (samen met het afsluiten van de Hoefstadstraat aan de visvijver) de Hoefstadstraat, Peerboomstraat, Winterslagstraat en Bretheistraat vrijwaart van onnodig doorgaand verkeer tussen Winterslag (Westerring/Evence Coppeelaan) en de Weg naar As/Scholencomplex Collegelaan. Meegenomen is dat bij een grondige heraanleg van het kruispunt (want er is echt wel veel overbodige asfalt voor een kruispunt van 4 woonstraten) misschien ook wat ruimte vrijkomt om het parkeerprobleem van de horecazaak daar op te lossen. Ik ben trouwens een voorstander van deze knip ZONDER de knip aan de rotonde St-Lodewijk/Peerboom/Dopheidestraat aangezien deze knip het doorgaand verkeer gewoon terugstuurt naar de Peerboom/Dopheide/Bretheistraat. Terwijl de Oude Postbaan/Sint-Lodewijkstraat volgens mij best wel geschikt is voor doorgaand verkeer omwille van volgende redenen: - over de volledige lengte voorzien van een breed, comfortabel, vrijliggend en verlicht fietspad waardoor wandelen, fietsen, rolstoelen,... aangenaam en veilig mogelijk is. - er een eerder beperkt aantal woningen langs dit tracé ligt (aangezien de noordzijde grotendeels het Sportbos is). - De rooilijn en voorgevellijn van de woningen hier op een grotere afstand (dan de meeste omliggende straten) ligt van de rand van de weg waardoor veilig in en uitrijden (met voldoende zicht) mogelijk is.
Ik woon hier bijna 50 jaar zonder ongelukken, onveiligheidsgevoel of andere zogezegde problemen die niet kunnen worden aangetoond. Deze plannen kosten handenvol geld alleen al voor het bedenken en de campagne errond. Ondertussen ben ik nog niemand ben tegengekomen die hierom gevraagd heeft. Alles is erop gericht om de auto weg te pesten. Vergeet echter niet dat de mensen die gaan werken, iedere dag, om de gepensionneerden en werklozen die vrolijk rondwandelend en fietsend zich op de weg begeven te kunnen verzorgen hiervoor vaak niet anders kunnen dan de auto te nemen.
Als de intentie is om sluipverkeer en verkeer in de woonwijken tegen te gaan begrijp ik de logica van dit circulatieplan niet. Waar we vanuit Hoefstadstraat (boven) normaal ontsluiten richting centrum of scholen via twee straten, moeten we nu 4 a 5 kleine straten doorkruisen. Geen meerwaarde voor de verkeersveiligheid, niet voor het milieu, niet voor de leefbaarheid en niet voor het verkeer.
Waarom geen filter aan de rotonde Oude Postbaan - Winterslagstraat of aan de Winterslagstraat - Bergbeemdstraat ipv aan de Hoefstadstraat - Winterslagstraat ?
Deze ‘oplossing’ creëert een waterbed-effect: het probleem van het sluipverkeer wordt verplaatst naar de Peerboomstraat en de Dopheidestraat. Deze straten worden ‘s ochtends veel gebruikt door fietsende kinderen en tieners. Ik denk dat de verkeerssituatie niet veiliger wordt als het sluipverkeer deze straten in gestuurd wordt.