Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen

Sint-Lodewijkstraat

Beschrijving

De woonstraten gelegen in de 'ruit' gevormd door de ontsluitingswegen Evence Coppéelaan, Bergbeemdstraat, Emiel van Dorenlaan en Mosselerlaan worden als sluiproutes gebruikt. M.a.w. door gemotoriseerd verkeer dat geen bestemming heeft in deze zone maar er doorheen sluipt om Campus Bret of Genk-Centrum te bereiken.

Door deze sluipwegen gericht te knippen kan het sluipverkeer maximaal ontraden worden. Een knip of verkeersfilter wil zeggen dat de weg wordt afgesloten voor autoverkeer.

Op basis van eerdere ervaringen, metingen en jullie feedback tijdens de participatie worden meerdere scenario's uitgewerkt en overwogen. Daarbij wordt eveneens getracht de bereikbaarheid voor de wijkbewoners te garanderen. Eén scenario is het installeren van knips op het kruispunt Hoefstadstraat x Winterslagstraat en op de rotonde Sint-Lodewijkstraat.

11
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Geen voorstander van zulke knips. Het verplaatst niet alleen het probleem, het concentreert onnodig en onevenredig de overlast op andere kleine wegen en maakt daar de situatie net nog gevaarlijker omdat die straten daar niet voor zijn aangelegd. Beter wordt er gewerkt met een slim lokaal éénrichtingscirculatieplan in de verschillende zijstraten rond de scholen, zo ontworpen dat het niet-lokaal (sluip-)verkeer ontmoedigt terwijl de situatie wel veel veiliger wordt.
Ik ben een voorstander van de knip aan het kruispunt Hoefstad/Winterslag ZONDER deze knip aan de rotonde St-Lodewijk/Peerboom/Dopheidestraat aangezien deze knip het doorgaand verkeer gewoon terugstuurt naar de Peerboom/Dopheide/Bretheistraat. Terwijl de Oude Postbaan/Sint-Lodewijkstraat volgens mij best wel geschikt is voor doorgaand verkeer omwille van volgende redenen: - over de volledige lengte voorzien van een breed, comfortabel, vrijliggend en verlicht fietspad waardoor wandelen, fietsen, rolstoelen,... aangenaam en veilig mogelijk is. - er een eerder beperkt aantal woningen langs dit tracé ligt (aangezien de noordzijde grotendeels het Sportbos is). - De rooilijn en voorgevellijn van de woningen hier op een grotere afstand (dan de meeste omliggende straten) ligt van de rand van de weg waardoor veilig in en uitrijden (met voldoende zicht) mogelijk is. Enige probleem bij doorgaand verkeer op Oude Postbaan is dat het wegprofiel in het meest westelijke deel eerder smal is, maar dat heeft als voordeel dat de snelheid lager blijft, dus... En ja ook met deze knip blijft het voor iemand uit Winterslag die via de brug Westerring/Vennestraat richting scholen rijdt, nog steeds vlotter om door de Oude Postbaan/Peerboomstraat/Bretheistraat en dan terug Mosselerlaan te rijden dan via Bergbeemdstraat/E.Vandorenlaan owv filevorming op E. Vandorenlaan.
Wat ik mis in deze plannen is de grote lijn van de toekomstige verkeersstromen. Er is doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer, waartoe ook het verkeer van en naar de scholen behoort. Wat zijn de doorgaande wegen, en wat de woonzones. En vooral, hoe wordt het verkeer van en naar de scholen afgehandeld? Brengen en halen met de auto kan niet meer worden weggedacht. Daarbij is het ook nog zo dat drukte ook zorgt voor veiligheid. Tragere auto’s, oplettende bestuurders voor overstekende fietsers. Zal een knip zorgen voor minder autoverkeer naar de scholen? Ik denk het niet. Dezelfde hoeveelheid auto’s zal zich een andere weg zoeken. Door de woonsstraten, maar misschien ook via de doorgaande wegen. Kan er niet voor worden gezorgd dat autoverkeer wordt gelokt naar de doorgaande wegen? Door deze aantrekkelijker te maken en de andere wegen minder aantrekkelijk te maken. Woonzones kunnen misschien wel tot zone 30 worden omgevormd. Maar ook door de afhandeling van het verkeer tijdens de ochtendspits van een dik half uur en namiddagspits van een dik half uur te verbeteren. Vlotter uitstappen met kiss en ride zones is misschien wel een goed idee. Het knippen, zoals in het voorstel, geeft extra beweging van auto’s ook in de uren buiten de spits. Zo op het eerste gezicht en in 2de instantie lijkt me dit geen zinnige maatregel. Met vriendelijke groeten.
Ik ben geen voorstander van knips. Omrijdende auto's worden enkel zenuwachtiger en agressiever in rijgedrag, krijg ik de indruk als veelvuldige fietser. Graag een consequent beleid in snelheid =30km/uur ,in straten met gemengd verkeer waar zwakke weggebruikers zonder afscheiding de weg delen met auto's. Volg stad Gent om inwoners dit duidelijk te maken: "10% van de voetgangers sterft bij een aanrijding aan 30km/u. Bij 50 km/u is de kans op overlijden 80%.". Een eerlijk veilig fietsbeleid is een beleid waar snelheid wordt beperkt in gemengd verkeer!
°Vaststelling: De scholengemeenschap bevindt zich in het centrum van onze wijk. Tussen 7u45 en 8 u45 gaat hierdoor het onvermijdelijke verkeer vanuit richting Winterslag via de Bretheistraat naar de Rito, (149 wagens en 7 schoolbussen) en via de St Lodewijkstraat naar het Lyceum ea (260 wagens). Er zijn voor dit verkeer geen alternatieve routes mogelijk. Einde schooldag idem. °Resultaat van de knips bv tussen 7u45 en 8u45. - 409 wagens (ipv 260) + 7 schoolbussen, of + 57 % wagens, via de St Lodewijkstr. - 409 wagens (ipv 20) of wagens X 20, in de Peerboomstraat tegen de rijrichting in van het fietsverkeer!! Geen fietspad!! - 409 wagens (ipv 149) of wagens X 2.5 in de Bretheistraat - De bewoners van betrokken straten moeten naast meer verkeer ipv minder ook nog zelf omrijden buiten de schooluren °Winst: 150 m verkeersluw deel op het einde van de St Lodewijkstraat. °Voorstel: -Verkeerremmers op de St Lodewijkstr. bij de kruispunten met de Hoefstadstr. en Peerboomstr. ten behoeve van de kruisende fietsers -Verkeerremmer in Bretheistr -"Kiss en ride" zone op einde van St Lodewijkstr. en Bretheistr., zodat schoolverkeer de Mosselerlaan niet op moet. Zeker in de St Lodewijkstr. is hier plaats voor. -Pendelbusje met begeleiding voor de schoolkinderen van rond punt Winterslagstr.-Oude postbaan naar Mosselerlaan. Persoonlijk schoolverkeer door de wijk is dan overbodig. -Laat het zoals het is. We zijn de scholen met hun verkeer en zwerfvuil al sinds hun bestaan gewoon.
Wij wonen in de Bretheistraat en hebben momenteel geen last van het sluipverkeer, wij hebben wel last met de snelheid van sommige weggebruikers. Hier dien je echter andere maatregelen voor te nemen dan het plaatsen van stops.
Als de intentie is om sluipverkeer en verkeer in de woonwijken tegen te gaan begrijp ik de logica van dit circulatieplan niet. Waar we vanuit Hoefstadstraat (boven) normaal ontsluiten richting centrum of scholen via twee straten, moeten we nu 4 a 5 kleine straten doorkruisen. Geen meerwaarde voor de verkeersveiligheid, niet voor het milieu, niet voor de leefbaarheid en niet voor het verkeer.
Ik volg Niels zijn redenering volledig de logica is ver zoek als men dit idee uitvoert.
Deze ‘oplossing’ creëert een waterbed-effect: het probleem van het sluipverkeer wordt verplaatst naar de Peerboomstraat en de Dopheidestraat. Deze straten worden ‘s ochtends veel gebruikt door fietsende kinderen en tieners. Ik denk dat de verkeerssituatie niet veiliger wordt als het sluipverkeer deze straten in gestuurd wordt.
Ik woon in de Dopheidestraat en heb met veel interesse de voorstellen gelezen ivm de wegafsluitingen in onze wijk. Ik maak mij toch erg veel zorgen over de knip op het ronde punt en ik volg de eerdere reacties : hoeveel ongevallen gebeurden er de afgelopen jaren in de St Lodewijkstraat en de huidige scheiding van fietsers en auto's is perfect veilig. Ik stel wel vast dat het sluipverkeer in de Dopheidestraat alleen maar toeneemt met wagens die erg snel rijden en ik vrees dat dit nu gaat toenemen. Echter : wat ik mis in jullie voorstel is de aanpak van de bron van sluipverkeer in de Oude Postbaan en de St-Lodewijkstraat. Waarom wordt de afslag van de Westerring naar het ronde punt op de Winterslagstraat / Oude Postbaan niet afgesloten ? Nu rijden hier veel wagens af die dan rechtdoor rijden richting Bret. In jullie visie dienen deze door de ‘knips’ afgeleid te worden richting Bergbeemdstraat en zo richting Bret via het Sportcentrum. MAAR : ondanks het feit dat de meesten die hier nu afslaan rechtdoor rijden op de rotonde, dien je nu ’s morgens al aan te schuiven van de Winterslagstraat richting Bergbeemdstraat. Indien het afslaand verkeer vanuit de Westerring hier nog aan wordt toegevoegd, vrees ik er voor dat het toch verleidelijker wordt om via het laveren in de wijk richting Mosselerlaan te gaan ipv lang aanschuiven om de Bergbeemdstraat op te rijden.
"Op basis van eerdere ervaringen, metingen en jullie feedback tijdens de participatie .... Daarbij wordt eveneens getracht de bereikbaarheid voor de wijkbewoners te garanderen. Eén scenario is het installeren van knips op het kruispunt Hoefstadstraat x Winterslagstraat en op de rotonde Sint-Lodewijkstraat." Doel verkeersveiligheid: Welke ongevallen zijn er geregistreerd in de Sint Lodewijkstraat de laatste 50 jaar? Wat zijn de resultaten van de enquêtes waarop men zich baseert en wie werd wanneer geënquêteerd? Hoe verwacht men dat de scholen bereikbaar blijven? Evence Coppéelaan dicht. Winterslagstraat dicht. Sint Lodewijkstraat dicht. Alle andere wegen worden sluipwegen. Erfstraat, Franse bosstraat. Gelieve alle betrokken ouders hiervan vóór de verkiezingen op de hoogte te brengen. Het is niet met knips dat men de verkeersdrukte oplost integendeel. Als voetganger (10 km per dag) of fietser voel ik me perfect veilig in de st lodewijkstraat waar ik woon en in onze wijk. Buiten de schooluren is het er zeer rustig en tijdens het kwartier drukte bij het begin en einde van de scholen is het er veilig juist door de drukte ook voor de fietsers, getuige uw ongevallenregistratie. De drukte kan alleen vermeden worden door de scholen te verplaatsen. De verkeersremmers in de st lodewijkstraat doen hun werk wel en houden de wijk bereikbaar voor de bewoners. De contacten met de buren zijn zeer goed en worden niet verbeterd door het maken van kunstmatige hindernissen op te werpen.
Door deze knip te maken gaat het sluipverkeer komende van de Oude postbaan via de Peerboomstraat in de Bretheistraat terecht komen. Het sluipverkeer concentreert zich alleen 's morgens door schoolverkeer. Er ontstaat een toename van het sluipverkeer in de Bretheistraat. Als de file daar te lang is gaat het sluipverkeer zich verplaatsen naar de Dopheidestraat om zo terug op te pikken aan de Mosselerlaan. Gevolg: toename van het sluipverkeer in de Peerboomstraat, Bretheistraat én Dopheidestraat.
Inderdaad, die 3 straten gaan opeens al de last dragen. De knip is geen goede piste...