Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen

Hoogzij

Beschrijving

In kader van HOV (de trambus Hasselt - Genk - Maasmechelen) zal het kruispunt N750 Oosterring x N75 Europalaan op termijn getransformeerd worden. Hierbij wordt een landschappelijke verbinding tussen Kattevennen en Molenvijverpark gerealiseerd en zal de verbinding Hoogzij verdwijnen voor gemotoriseerd verkeer.

Afbeelding: schetsontwerp omgeving kruispunt N75 x N750

 

De stad stelt voor om de Hoogzij in dit verkeersplan al af te sluiten voor autoverkeer door middel van een proefopstelling.

19
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Wat is het objectief van stad Genk met dit voorstel? Veiliger fietsverkeer installeren of sluipverkeer tegengaan? In het geval van de eerste optie lijkt het aangewezen de huidige baan van echte fietspaden te voorzien in plaats van suggestieve fietsstroken waarbij fietsers helaas vaak als verkeersafremmers fungeren voor wagens. Zeker tijdens de drukkere momenten kan dit zeer gevaarlijk zijn voor schoolgaande jeugd of de ouders die ze brengen met de fiets. Bizar eigenlijk dat dit nog niet is aangepakt maar dat er wel paaltjes zijn geplaatst en centrale drempels. Met deze ingrepen werd enkel naar de wagen gekeken. In het geval van de tweede optie zouden Bret en Gelieren afgesloten worden van de Molenblook en vice versa. Verkeer zal via de Europalaan dienen te lopen en de zal leiden naar sluipverkeer op andere wegen zoals oa de Heeldstraat, welke ook al vaststropt tijdens drukkere momenten zoals de ochtendspits. Meerdere straten in Genk worden afgesloten of omgevormd naar eenrichtingsverkeer. Dit creëert echter steeds meer druk op andere reeds bestaande wegen. Hier wordt licht overgegaan. Opnieuw; wat is het objectief? Verandering kan positief zijn. In dit gevaal vrees ik er oprecht voor.
Het verkeer om de wijkschool te bereiken wordt nu verspreid via 3 toegangswegen, door de Hoogzij af te sluiten gaan de andere toegangswegen enkel drukker worden. Ik denk niet dat de bewoners van bijvoorbeeld de Schepersweg of De Richter hier op zitten te wachten? Ook het punt Neerzijstraat/Europalaan en Waterstraat is volledig verzadigd tijdens de spitsuren. Als de Hoogzij wordt afgesloten wordt dit punt nog drukker en dit is ook net een route die veel fietsers nemen. Deze wegafsluiting gaat alleen zorgen voor extra file op de omliggende wegen en dus voor meer onveilige situaties voor fietsers.
Ik rij hier iedere dag van en aar het werk en breng iedere dag ook mijn kinderen via deze weg naar school. De weg is in de laatste weken drukker geworden door de werkzaamheden aan de Europalaan. De weg afsluiten is geen goed idee. Het zal bv oor een overlast zorgen op andere Wegen. En nu dat je niet via de Europalaanlaan ter hoogte van restaurant Giuliano de afrit naar Bret - gelieren kan nemen word het onmogelijk om aan het wijkschooltje te geraken zonder onnodig te moeten omrijden. Maak de hoogzij fietsvriendelijke door de weg te verbreden met een fietsstrook en niet door ze nog eens smaller te maken met de verkeersdrempels. En de fietser een effectieve fietsstrook te geven ipv een fiets suggestie strook. En de mensen die op een veilige fietsvriendelijke manier naar het centrum willen kunnen via de fietsweg ter hoogte van de schabartstraat van Zutendaal, Bret - Gelieren, Kattenvennen, Genk centrum fietsen. Maar laat de mensen die van de Diesel, Molenblook, Vlakveld, .... Die via de hoogzij naar de oprit van de autostrade willen of hun kinderen naar school willen brengen met rust . De fietser heeft in Genk mogelijkheden genoeg om zich veilig te verplaatsen.
Geen idee hoe ik het dan gedaan krijg om de kinderen smorgens op school te krijgen en zelf op tijd op het werk te zijn. Het is al een spits uur. Door de werken op de Europalaan zijn we al verplicht veel vroeger te gaan. De hoogzij afsluiten kan alleen maar meer overlast bezorgen.
De wijkschool in Gelieren zorgt voor zeer grote verkeersoverlast en zou beter naar het scholen complex op de Bret verhuizen . Het merendeel zijn leerlingen van buiten Gelieren . De crèche in de Paesteblookstraat zorgt ook voor veel verkeersoverlast . Men zou kunnen werken met een slagboom die de hulpdiensten kunnen openen ,voor de Hoogzij af te sluiten . De Wijerdries en Schepersweg afsluiten voor verkeer van en naar de Wiemesmeerstraat met uitzondering van de lijnbus , dat zou ook al veel sluipverkeer uitsluiten .
Het is jammer dat lokale bewoners van de Bret, Gelieren en de Molenblook gedwongen worden om een omweg te maken via infrastructuur die op dit moment zeker nog niet geschikt is voor meer verkeer. Wij zijn helemaal voor het fietsvriendelijker maken en het tegengaan van sluipverkeer.
Brede inspraak…? Ooit van gehoord Genk? Ook dit. Overal “knippen” en geld pakken via trajectcontroles en parkeerboetes die door een… Nederlandse auto gecontroleerd worden. Of het “parkje” aan het Stadshuis. Kostprijs 500.000 euro…!
Dan moet de spoeddienst nog een grotere omweg maken om de molenblookwijk te bereiken.
Een eerlijk referendum van de inwoners van gelieren om voor of tegen te stemmen is misschien een optie. Maar ik begrijp jullie standpunt niet goed, op de schepersweg wat al redelijk druk was, laten jullie nu bussen toe en halen jullie verkeersremmers weg, dwars door een woonwijk, begrijpen wie kan ...
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van deze knip. Ook al passeer ik hier zelf regelmatig met de wagen. Uiteindelijk heeft Gelieren-Hoogzij een 2x2-weg (Europalaan) als verbinding naar Genk. En fileproblemen tijdens de spits zouden nu eigenlijk geen argument mogen zijn om dan maar over lokale wegen te rijden, want dat is nu eenmaal de definitie van sluipverkeer. Daarbij zou de weg Kattevennen ook beter verkeersluw/vrij gemaakt worden als we als stad ooit een aangename verbinding voor fietsers/voetgangers willen hebben tussen centrum en Nationaal Park. Dit houdt wel in dat de heraanleg van het knooppunt Oosterring/Europalaan echt wel noodzakelijk begint te worden want de huidige rotonde krijgt de verkeersstroom al een hele tijd niet meer verwerkt.
Probeer in te schrijven op 22. 02 maar lukt niet meer, dan zomaar gaan?
Dit is de enige weg om het winkelcentrum en de winkels rustig en veilig te bekijken, als je telkens verplicht wordt om via de Europalaan te rijden , dan weet je nu al dat dit in het honderd loopt tijdens de schoolperiode. Maak het verkeersveilig voor fietsers en snelheidsverminderend, maar dit moet open blijven
Vanuit Gelieren bezoekt ons gezin regelmatig winkels e.d. op de Hoogstraat of in Kolderbos (vb. Apotheek op de Hoogstraat, Lidl, kinesist op de Kolderbosstraat, kinesist op Tennisdel, ...). Het afsluiten van de Hoogzij zou een omweg, zowel in afstand als in tijd, betekenen. Hierdoor gaan we mogelijks op zoek naar andere winkels/handelaren wat dan weer ten koste van die op/in de buurt van de Hoogstraat zal gaan.
Beste, door deze knip worden mensen die in het centrum wonen en hun kinderen naar school of de crèche moeten brengen, gedwongen om over de Europalaan en de Weg naar As te rijden. Een omweg die alleen maar meer file met zich mee gaat brengen. Als iemand de door de week altijd de route: centrum-bret(paesteblookstraat)-centrum moet doen, heb ik gemerkt dat het door de werken op de Europalaan inderdaad iets drukker is geworden op de Hoogzij. Maar absoluut niet in de mate dat dit problematisch is geworden. De wegversmallingen die hier voorzien zijn, doen hun werk en de drukte zal ook terug verminderen als de werken rond zijn . Mij lijken er alternatieven mogelijk om deze weg veiliger te maken voor de fietser, zonder de automobilist te straffen en files op de Weg naar As te verergeren.
Jullie willen de enigste gemeente/stadsweg naar Gelieren vanuit Genk Centrum afsluiten. Als jullie het sluipverkeer willen bannen en niet de plaatselijke bewoners moeten er toch alternatieven zijn. Als er al een aanpassing moet komen zou ik kiezen om van de Hoogzij een fietsstraat te maken waar gemotoriseerde voertuigen zijn toegelaten zoals in de Reinpadstraat en Schaapsdries. Maar afsluiten is geen goed idee, brengt alleen maar meer voertuigen in de andere straten, zeker in de Waterstraat wat dan de enige toegang voor Gelieren gaat zijn vanuit Genk Centrum, buiten de Scheperweg en Wijerdriesstraat. Zo is de Lindebosstraat en Hoogveldstraat in het verleden al afgesloten waar ik begrip voor had. Al de mensen die vanuit Bret-Gelieren naar het Zol moeten dan allemaal via de Oostering dat gaat nog een File worden tot op de Europalaan in de spitsuren. Zonder aan onze jeugd te denken die naar de training moeten vanuit Bret-Gelieren naar Genk VV of naar Kattevenne. Een bedenking die jullie ook moeten maken is als er ergens werken zijn of een accident is, zijn er maar weinig alternatieven voor de plaatselijk Genkenaars dan wachten en aanschuiven voor ze hun huis kunnen bereiken als ze even een snelle boodschap willen gaan doen in het Centrum. Mijn Advies: bekijk alle opties !!!
Gewoon toegang geven door middel van bewakingscamera's die zijn uitgerust met een automatische kentekenplaatherkenningssysteem (ANPR systeem). Hierdoor kan men zoals beoogd al het sluipverkeer bannen maar worden de bewoners niet gestraft vanwege een totale afsluiting.
Dus iedereen die aan de school/kinderopvang in Gelieren wil geraken moet via de Europalaan? Daar is het nu al elke ochtend een soep, zeker met de huidige werken. Waarom iedereen via dezelfde weg in een richting duwen? Dit gaat enkel zorgen voor meer frustraties! En wat is het nut om dit al eerder te doen via een proefopstelling?
Dus al het verkeer richting de school moet dan een heel stuk om? Is iemand er al in werkelijkheid gaan observeren wat een verkeer dan omgeleid moet worden en heeft niemand dan de bedenking gemaakt wat een soep dit wordt?
Langs welke weg moet ik dan mijn kleinkinderen gaan halen? Een omweg van 10 km? Hier is blijkbaar niet goed over nagedacht! (door bureaucraten zeker!)
Hoe wordt er verwacht dat we dan de school kunnen bereiken? Via de Hoogzij zijn we er op nog geen 5 min. Zonder deze weg gaat het een hele omweg zijn om de school dan te kunnen bereiken...
Zeker als je dringend naar het ziekenhuis moet ( zol)