We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen

Reinpadstraat

Beschrijving

Tijdens de schoolspits wordt de Reinpadstraat tussen de Sint-Lodewijkstraat en de Bretheistraat nog steeds te intensief gebruikt door gemotoriseerd verkeer. Om de veiligheid van de vele fietsers op dit traject te verbeteren, wordt voorgesteld om een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer in te voeren op dit segment van de Reinpadstraat. Hierdoor wordt het voor automobilisten onmogelijk om deze lus nog te maken.

5
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Met het voorstel van de stad volledig eens. Op de 3 andere trajecten fietsstraat (Clarisselaan-Bretheistraat, Clarisselaan-Hospitaalstraat, Pachthofstraat-Kruiseikstraat ) van de Reinpadstraat kan dat ook; Paal in het midden. De trajecten zijn al geruime tijd alleen bedoeld voor plaatselijk verkeer en niet om geheel door te rijden met de auto. Overigens ook eens met goed doordacht eenrichtingsverkeer Bretheistraat eo.
Er moet worden nagedacht of de gepresenteerde voorstellen zoals het afsluiten van de Reinpadstraat en de omleidingen via de Peerboomstraat niet elders een probleem gaan creëren, met name dan in de Bretheistraat. Deze straat is de facto momenteel al een beetje een verkeersader aan het worden in de wijk. Er is nu eenmaal redelijk wat lokaal verkeer dat van de ene kant van de Bret (Winterslagstraat, Mosselerlaan) naar de andere kant moet gaan (Gelieren, Europalaan), en vice versa. De “normale” weg daarvoor, de Collegelaan, is begrijpelijkerwijs geen optie tijdens de schoolspitsuren. Ik verwelkom het idee om sluipverkeer van buiten de wijk aan te pakken die rond de scholen de Weg naar As graag willen afsnijden richting centrum of Waterschei. Eveneens het beter afschermen van fietsers, vooral tijdens de schoolspitsuren in de fietsstraten, is een goede gedachte. Om echter een te zware last te vermijden voor de Bretheistraat kan m.i. ook gekeken worden naar andere opties, zoals het uitwerken van een lokaal slim eenrichtingscirculatieplan (voor autoverkeer) in de omliggende straten van de Weg naar As en de Mosselerlaan. Bijv. Bretheistraat één richting, St. Lodewijkstraat andere richting; idem met de Reinpadstraat. Of indien toch geopteerd wordt voor het afsluiten van de Reinpad en St-Lodewijkstraat, dit zeer minimaal te beperken tijdens de schoolspitsuren. Dat voorkomt dat anders teveel gemotoriseerd overlast wordt afgewenteld of 1 à 2 andere zijstraatjes.
Wij wonen zelf op dit stuk van de reinpadstraat en zien dagelijks gevaarlijke situaties veroorzaakt door auto´s die hier de doorsteek maken van de bretheistraat naar de Sint Lodewijkstraat. Dus geen plaatselijk verkeer dat hier enkel is toegelaten. ´s Morgens gaat dit geregeld om zoveel auto´s dat er in deze fietstraat een file ontstaat aan de kant van de Sint Lodewijkstraat waardoor de fietsers en wandelaars zich tussen deze auto´s een weg moeten banen richting de scholen. De snelheids limiet van 30km/h wordt haast nooit nageleefd. Auto´s die tegen 60-70km/h voorbij komen gereden zijn eerder de regel dan de uitzondering. Wat het inhaalverbod betreft, ik vind het zelf als fietser geen probleem om voorzichtig ingehaald te worden maar auto´s die rakelings langs fietsende kinderen rijden en al zigzaggend zelfs fietsers en wandelaars die uit de tegenovergestelde richting komen aan de kant drukken zijn helaas ook dagelijkse kost. Een knip (bv in het midden) van dit stuk reinpadstraat lijkt ons zeker een mogelijke oplossing voor deze problemen. Wijzelf en de buren die we gesproken hebben vinden het geen probleem om met de auto maar langs 1 kant onze straat in te rijden.
Als de auto's werkelijk 30 rijden (wat in elke woonwijk/straat met gemengd verkeer is aan te raden om in te voeren), dan hoeft voor mij als fietser de automobilist niet nog meer gehinderd te worden. Probleem is dat de meerderheid van de automobilisten de 30km limiet niet repsecteert. Graag ook uitleg bij de campagne waarom snelheidsreductie zo belangrijk is. Ik verwijs naar stad Gent: "10% van de voetgangers sterft bij een aanrijding aan 30km/u. Bij 50 km/u is de kans op overlijden 80%." De gemiddelde automobilist heeft geen benul van deze cijfers, als fietser ervaar je het wel zo!
En de inwoners daar dan??
Inderdaad. Je dreigt nu nu extra verkeer te creëren op andere zijwegen omdat iedereen daar zowel in- en uit moet. Misschien beter nadenken over éénrichtingsverkeer op die delen van de de Reinpad, Brethei en St. Lodewijkstraat.