We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - overige verkeersmaatregelen

Zone 30

Waar gaat de voorstel over?

Stad Genk stelt voor om van het gebied tussen Collegelaan - Mosselerlaan - Weg naar As en Europalaan een nieuwe zone 30 te maken.

5
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Vanuit een standpunt van verkeersveiligheid voor lijkt 30km/h mij een verstandige keuze voor álle woonstraten in Genk waar autoverkeer de weg moet delen met voetgangers en fietsen. Dit los van het tijdstip, want zware ongevallen met fietsers en voetgangers gebeuren nu meestal op momenten dat zichtbaarheid slecht is zoals 's nachts. Ik begrijp wel de keuze niet om een vaste zone 30 in te voeren voor deze strook aangezien de centrale as van deze strook (Reinpadstraat) owv haar statuut als fietsstraat al een snelheidsbeperking heeft van 30km/h, andere straten (Clarisserlaan, Hospitaalstraat) zo kort zijn dat 30km/h automatisch de max. snelheid is en andere straten zoals de Sint-Lodewijkstraat enkel plaatselijk verkeer zijn en een vrijliggend fietspad hebben. Blijft enkel de Bretheistraat over, waarvan ik denk dat 30km/h uur echt niet de oplossing zal zijn voor de soms drukke combinatie van rijdende + geparkeerde auto's, fietser en voetgangers in goede banen te leiden.
Op de Weg naar As is er op de spitsmomenten enorm veel doorgaand verkeer. De momenten met extreme verkeersdrukte valt ook samen met de aanvangs- en einduren van de scholen die zich situeren langs de Weg naar As tussen de zijstraten Sint-Lodewijkstraat en Atheneumstraat. Is het daarom geen optie om een dynamisch F4a verkeersbord te plaatsen aan beide zijden van het rijvak (zone 30 km in geval schoolzone) bij aanvang van de schoolzone?
akkoord tijdens de drukke momenten, maar als je deze wegen dagelijks moet gebruiken ook op de niet drukke momenten lijkt dit mij toch wat overdreven.
1. ik kan dit begrijpen tijdens de schooluren maar 's avonds en in het weekend is dit wel wat overdreven. 2. tijdens de schooluren zou het ook logisch zijn dit door te trekken naar plaatsen waar veel fietsers ed passeren. Denk aan Zevenbonderstraat, Braambesstraat, Oude Hoevestraat, etc. Deze straten worden door autobestuurders ook als snelle sluipweg gebruikt. Dus reden te meer om hier zone 30 te voorzien. Tenslotte liggen in deze buurt ( Zevenonderstraat & Windeveldstraat) 2 creches en 2 opvangplaatsen voor kinderen.
Maak de straten plaatselijk verkeer ( buurtbewoners) , dan is minder sluipverkeer in de straten.