Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Op 4 locaties in Genk-Zuid stellen we voor om over te gaan tot een knip voor het autoverkeer.
Deze voorstellen werden reeds ingediend
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Lupienenstraat
Sinds het ontstaan van dit wijkdeel heeft de Lupienenstraat last van sluipverkeer en onaangepast rijgedrag. Voorgesteld wordt om deze straat te knippen aan de zuidzijde van het pleintje.
Om te verhinderen dat het autoverkeer omrijdt via de Tarwestraat is het noodzakelijk dat deze straat er ook afgesloten wordt thv. de Sledderlo.
Bij realisatie van deze 2 knips wordt een betere/gewenste sturing van het verkeer van de hoofdweg Sledderlo naar de verschillende deelgebieden binnen de wijk verkregen. Bovendien wordt sluipverkeer volledig uitgesloten. Verwacht wordt dat door dit maatregelenpakket de verkeersleefbaarheid en -veiligheid in de wijk sterk zal verbeteren. Dit komt de woonkwaliteit zeker ten goede.
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Tarwestraat
Gerelateerd aan de voorgestelde knip van de Lupienenstraat , wordt ook voorgesteld om de Tarwestraat af te sluiten ter hoogte van de weg Sledderlo. Dit om te verhinderen dat het autoverkeer omrijdt via deze straat.
Bij realisatie van deze 2 knips wordt een betere/gewenste sturing van het verkeer van de hoofdweg Sledderlo naar de verschillende deelgebieden binnen de wijk verkregen. Bovendien wordt sluipverkeer volledig uitgesloten. Verwacht wordt dat door dit maatregelenpakket de verkeersleefbaarheid en -veiligheid in de wijk sterk zal verbeteren. Dit komt de woonkwaliteit zeker ten goede.
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Boektveldstraat
De Boektveldstraat wordt zeer frequent gebruikt als sluipweg tussen de wijken Sledderlo/Terboekt en Wiemesmeer. Bestuurders proberen op die manier de wat langere en drukkere route via de gewestwegen N77 en N730 te vermijden. Dit creëert gevaarlijke situaties voor de zachte weggebruikers die de straat intensief gebruiken en veelvuldig kruisen ter hoogte van het fietsknooppunt Schabartstraat. Bovendien wordt er te snel gereden op deze lokale weg met functies wonen en toerisme. Door een filter voor gemotoriseerd verkeer te plaatsen, geven we ruimte voor de zachte weggebruiker en creëren we een aangename verblijfsfunctie. Zware verkeersongevallen worden voorkomen.
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Caetsbeek
Na verschillende klachten van bewoners, heeft de stad enkele jaren terug metingen uitgevoerd om een beeld te krijgen op het mogelijk sluipverkeer door de Caetsbeek. Aangezien de opmerkingen terecht bleken, werd een proefopstelling (van wegafsluiting) ingericht ter hoogte van het kruispunt Eikelaarstraat. Op die manier werd het sluipverkeer ingedijkt omdat bestuurders verplicht worden om de gewenste route tussen de H. Fordlaan en Lutselus/Schoonbeek te gebruiken: het kortere traject over de Beverststraat naar de Genkerweg (Diepenbeek) of Kempenstraat (Beverst).
In het kader van het onderzoek Verkeersplan Genk-Zuid wordt deze maatregel geëvalueerd.
Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen
Eikelaarstraat
Na verschillende klachten van bewoners, heeft de stad enkele jaren terug metingen uitgevoerd om een beeld te krijgen op het mogelijk sluipverkeer door de Caetsbeek. Aangezien de opmerkingen terecht bleken, werd een proefopstelling (van wegafsluiting) ingericht ter hoogte van het kruispunt Eikelaarstraat. Op die manier werd het sluipverkeer ingedijkt omdat bestuurders verplicht worden om de gewenste route tussen de H. Fordlaan en Lutselus/Schoonbeek te gebruiken: het kortere traject over de Beverststraat naar de Genkerweg (Diepenbeek) of Kempenstraat (Beverst).
In het kader van het onderzoek Verkeersplan Genk-Zuid wordt deze maatregel geëvalueerd.