home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
Ontdek het thema

Voorstellen vanuit de stad - wegafsluitingen

Jan Habexlaan

Beschrijving

In het kader van het project "Verlengen fietsstraat Reinpadstraat" wordt voorgesteld om de aansluiting van de Jan Habexlaan met de Mosselerlaan af te sluiten voor autoverkeer.

Laad eventueel een afbeelding op om je voorstel kracht bij te zetten

5
Log in om te reageren

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u eerst registreren/aanmelden.

Aanmelden

Reacties

Dit voorstel maakt mij erg bezorgd over de gevolgen die deze sluiting met zich meebrengt. De Hospitaalstraat en Jan Habexlaan zijn doorgangswegen om het centrum niet extra te belasten als je daar niet moet zijn. Sluiten gaat voor extra chaos zorgen op de Weg naar As richting scholen of op de Weg naar As richting centrum. Aan diegenen die menen dat deze beslissing positieve omgevingsgevolgen zal hebben, test het alsjeblieft uit. De Europalaan dient al als doorgangsweg richting Hasselt, Diepenbeek en Maasmechelen. Het verkeer loopt nu al meer strop dan dat er een vlotte doorgang is. Dat er in de plaats snelheidsremmers worden geplaatst kan ik begrijpen. Bij sluiting vrees ik ervoor dat deze beslissing Genk-Centrum gaat overbelasten en voor nog meer verkeerschaos en onveilige situaties van alle weggebruikers zal zorgen.
Sinds de werken aan de bochtlaan is het "opvallend" rustiger in onze straat, een verademing eigenlijk!!! De Jan Habexlaan is tesamen met de Hospitaalstraat het typische voorbeeld van een " sluipverkeerstraat". Shortcut tussen Weg naar As en Mosselerlaan naar de Bochtlaan richting C mine ( nu afgesloten door de werken en daardoor rustiger en veiliger.) In onze straat werd vanaf 6.00h doorgeraasd richting bochtlaan. Gedurende de hele dag druk en ongeduldig verkeer , veel te snel en geïrriteerd als auto's een parkeerplaats zoeken of trachten te verlaten. Ook voor zwakke weggebruikers een onveilige situatie . Misschien dat verkeersremmende maatregelen een oplossing kunnen zijn... maar een hoge verkeersdrempel zal ervoor zorgen dat de ochtendlijke werfcamionetten met aanhangwagens ( losse laadklep) de inwoners misschien nog vroeger gaan wekken, want er wordt evengoed stevig op doorgereden. De straat is ook te smal om eventueel met bloembakken een zigzagbeweging af te dwingen, om de snelheid te remmen.... Dus ja : Ik sta wel achter die maatregel, maar denk dat het effect pas echt duidelijk gaat zijn bij de openstelling van de bochtlaan . Zoals ik al zei: het is nu merkbaar minder... alhoewel ze de nieuwe kuilenweg nu inslaan richting Westerring, C mine naar E 314. Een moeilijk probleem , want ze gaan andere sluipwegen uittesten en die zouden aldus dezelfde maatregelen moeten krijgen. Het mag geen tijdswinst meer opleveren voor hen... (snel rijden ze toch....)
Niet mee eens, vooral vanwege hierdoor toenemend sluipverkeer tussen Mosselerlaan en Evence Coppéelaan in de achterliggende wijk (in Oostelijke richting) bv. langs de Fransebosstraat, ik pleit daarom voor snelheidsvertragende maatregelen. Ook het maken van een volledige fietsstraat als verlenging op de Reinpadstraat lijkt op overshooting daar fietsers sowieso moeten stoppen voor de Mosselerlaan en daardoor voldoende tijd krijgen om te kiezen voor een afgebakend fietspad.
In deze straat huisvest onze zaak zich en het klopt dat door deze straat te snel gereden wordt, helaas onveilig voor de uitrijdende voertuigen op de parkeerplaatsen in de straat. Nochtans zal het afsluiten van het verkeer vanuit de Mosselerlaan niet voor oplossingen zorgen mbt het snel rijden, het probleem zal zich verplaatsen naar andere straten en de personen die hierdoor moeten zullen aan dezelfde snelheid deze andere straten bestormen en zo hun weg banen richting het genoodzaakte doel. Een snelheidsremmende maatregel lijkt meer een oplossing. Mensen laten omrijden lijkt me ook niet bepaald 'groen', dus de maatregel lijkt me niet aangewezen.
Door een knip los je geen problemen op, maar verschuif je ze gewoon. In dit straatje zal het sluikverkeer afnemen, maar de straten rondom krijgen meer verkeer te verwerken. Hebben jullie de resultaten van alle ‘knips’ wel voldoende bestudeerd? Welke studies tonen aan dat een ‘knip’ een goede oplossing is en niet voor problemen zorgt op andere plaatsen?!