We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Jullie voorstellen

Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-West veiliger te maken?

34
12

Deze voorstellen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 34 bijdragen

Jullie voorstellen

Drukte Schepersweg
Maatregelen om de drukte op de Schepersweg te verminderen (vooral tussen kruispunt wijerdries en kruispunt met N744) : sluipweg voro Europalaan, drukte op N744 waardoor het verkeer tijdens spitsuren moeilijk de N744 op kan (vooral richting Waterschei). Veel fietsers (school) en wandelaars. Er wordt af en toe geparkeerd door mensen die gaan fietsen of zelfs door mensen die komen van de autoweg om even te rusten. Knip ? Slimme Knip? Eenrichtingsverkeer ? Snelheidsremmers ? Andere circulatie voor schoolverkeer ?
Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Verlichting

Verlichting doortrekken op de N744 Wiemesmeerstraat richting Wiemesmeer . Gezien de twee recente (ware) ongevallen maar ook de ongevallen in het verleden kan de verlichting ervoor zorgen dat de baan, de bomen langs de weg en het eventueel overstekend wild beter gezien wordt . Op bepaalde plaatsen is er reeds verlichting (kruispunten, in Wiemesmeer ...)

Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

belijning E. Vandorenlaan
De Emiel Vandorenlaan is als weg voor doorgaand verkeer aangelegd in een periode waar 90km/uur de norm was. De bochtstralen en de breedte van de rijbaan zijn nooit gewijzigd waardoor het nog steeds eenvoudig is (wat ook effectief gebeurt) om op deze weg (te) hoge snelheden te halen. Deze te hoge snelheden zijn minder aangenaam voor de voetgangers die op de zebrapaden willen oversteken of de fietsers die de aanliggende fietspaden gebruiken. Ik stel voor om de belijning van E. Vandorenlaan aan te passen zodat de rijbaanbreedte voor bestuurders visueel afneemt. Dit door bv. een dubbele belijning in het midden (zoals ook in de Bergbeemdstraat werd toegepast (zie foto). Of een doorlopende witte lijn aan rechter- en linkerzijde zodat tegelijkertijd ook de afstand tussen fietser/wagen groter wordt. Zelfde principe kan trouwens ook op de Mosselerlaan toegepast worden.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Voorstel snelheidsbeperking naar 30km/u
In de Neerzijstraat lijkt me 30km/u te langzaam temeer omdat er niet zoveel huizen liggen. 50km/u vind ik daar aangewezen. Een fietsstraat lijkt me het beste, en is kostentechnisch het interessantste; anders een snelheidsremmer op basis van het plaatsen van bv bloembakken of paaltjes, om op bepaalde punten de tegenligger te doen stoppen, is voldoende en deze investering is minder hoog dan verkeersdrempels. De Bonderstraat kan ook eventueel ingericht worden als fietsstraat.
Sabine I.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Handigere oversteekplaats voor fietsers

Momenteel kun je haaks oversteken op het aangegeven punt, maar echt handig is dat niet. Je moet twee keer haaks op de goot met je fiets. In de praktijk steek ik vaak schuin over. Als je het fietspad links iets breder maakt en tweerichtingen en wat op de weg tekent kun je 30 meter fietspad (zie groen) opdoeken.

Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Afsluiten Hoogzij goed idee
Afsluiten van Hoogzij is een goed idee, kan iedereen eens wat vaker en veilig met de fiets naar Genk centrum. Momenteel is het er te druk voor om dit op een veilige manier te doen, laat staan uw kinderen over deze weg te sturen. Merk dat er ook veel verkeer deze weg neemt omdat dit leuker rijd dan over de grote weg, ikzelf hoor daar ook bij overigens, maar afsluiten vind ik toch een super goed idee! Buren fietsen ook naar het ZOL, en kinderen van Genk centrum moeten niet meer altijd gebracht worden met de auto van de Molenstraat naar het schooltje op de Bret, voor hun wordt het schooltje dan ook veilig bereikbaar met de fiets (ook veiliger voor de padden :) ) Drukte en snelheid op de Schepersweg is overigens met het wegnemen van de drempels een ramp geworden, straat zou smaller gemaakt moeten worden met meer groen, bv weg met groenstrook tussen fietspad en weg, zodat je meer een laan krijgt i.p.v. een autostrade zoals ze nu erbij ligt.
Paul E.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsremmende maatregelen + handhaving Bretheistraat/Peerboomstraat/Dopheide en aangrenzende straten
In een schoolomgeving zijn er logischerwijze verkeerspieken in de ochtend en na school. Die pieken duren hoogstens een halfuur, op zich geen probleem. Wat wel een probleem is, is de hoge snelheid waarmee sommige automobilisten doorheen de genoemde straten "scheuren" om de files te vermijden en snel "door te steken". Fietsers en voetgangers kunnen door het ontbreken van een voetpad/fietspad geen kant uit. Ons voorstel is dan ook om te focussen op snelheidsbeperkende maatregelen (+ handhaving!!!) in deze straten. Dit eerder dan knips te voorzien die ook het plaatselijk verkeer op elk moment van de dag serieus omgooien. Een alternatief voorstel is te werken met eenrichtingsverkeer.
Isabelle V.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Voskenslaan -- oude hoevestraat -- zevenbonderstraat
Vroeger was dit rustige straat omgeving. Nu jullie al fietsstraat hebben gemaakt op de mispadstraat de drukte van auto's rijden ze vaak naar deze straten zou gewoon gaan deze straten plaatselijk verkeer te maken. Zeker tijdens na school vliegen de mensen door de straten voor snel thuis te zijn.
Robbie M.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Mispadstraat
In het voorstel van de stad voor aan de brug af sluiten maar zou ook meer snelheid remmers zetten ipv straten af te sluiten via die weg ga k altijd werken neem altijd de korste route
Robbie M.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Veiliger fietsverkeer
Indien mogelijk aansluiting fietsstroken Hoogzij op het kruispunt met de Waterstraat. Voorbeeld : komende van Genk is er plots geen fietsstrook meer en moet men het kruispunt op om even verder terug de fietsstrook richting Schepersweg te nemen.
Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Sluipverkeer woonstraten tussen Westerring/Evence Coppeelaan en Weg naar As
Ik stel voor om de aanpak die in de wijk Vlakveld gebruikt werd om het sluipverkeer terug te dringen tussen Hoogstraat en Nieuwstraat ook toe te passen voor het gebied tussen de Evence Coppeelaan/Bochtlaan enerzijds en de Weg naar As/scholencampus Collegelaan anderzijds. Dit betekent dat doorgaand autoverkeer van oost naar west en omgekeerd voor alle straten quasi onmogelijk wordt gemaakt en dat al het doorgaand autoverkeer richting wegen gestuurd wordt die reeds beschikken over een afgescheiden fiets- en/of voetpad zoals de Sint-Lodewijkstraat/Oude Postbaan en Bergbeemdstraat/Emiel van Dorenlaan. Met quasi onmogelijk bedoel ik dat een doorgang enkel mogelijk is als deze qua effectief tijdsgebruik en rijcomfort geen voordeel oplevert ten opzichte van een verplaatsing via eerder genoemde wegen die wel over een afgescheiden fiets- en/of voetpad beschikken. Elke andere aanpak waarbij slechts gekeken wordt naar het probleem van één straat leidt enkel tot een verplaatsing.
Koen I.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Verkeerveiliger voor fietser aan Guiliano komende van de Neerzijstraat
Voor fietsers die vanuit de Neerzijstraat komen en richting Giuliano rijden is het erg onveilig. Zij moeten tussen de massa's auto's aanschuiven ('s ochtends) en kunnen niet vlotter doorrijden, tenzij over de hobbelige parking van Giuliano's (die hier niet voor dient). Er zou een fietpbad voorzien kunnen worden zodat fietsers naast de auto's kunnen rijden. Ook een oversteekplaats voor fietsers zou heel welkom zijn. De situatie is daar erg gevaarlijk, zeker tijdens de ochtend. Ik vind het heel jammer dat we daarom nooit met de kinderen naar school kunnen fietsen maar altijd de auto moeten gebruiken.
Kristel N.
0 3
lees meer

Jullie voorstellen

Voetpaden Weg naar As
Er zijn op plaatsen op de Weg naar As geen voetpaden voorzien waardoor voetgangers de fietspaden moeten gebruiken. Dit heeft al meermaals tot ongevallen tussen fietsers en voetgangers geleid.
Elke O.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

kruispunt Waterstraat / Hoogzij
Op dit moment geld de voorrang van rechts regel op dit kruispunt. Deze regeling zorgt voor zeer moeilijke en gevaarlijke situaties als er wagens uit de 3 richtingen komen die willen indraaien naar de Hoogzij. De voorrang van rechtsregel hier afschaffen en de richting Waterstraat - Hoogzij doorgaand maken zou zeer veel problemen opheffen en de situatie een stuk veiliger maken. Zeker ook voor de fietsers
Peter G.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Uitbreiding zone 30 Zevenbonderstraat & Oude Hoevestraat
In beide straten passeren 's morgens en 's avonds heel wat fietsers. Ook heel wat automobilisten passeren hier om de files aan de scholen te vermijden. Er liggen naast de Stap en Het Kompas ook nog 2 creches in deze buurt. Om al deze redenen is het logisch om de zone 30 die de Stad wilt invoeren in de driehoek Collegelaan, Mosserlaan, Weg naar As naar bovenvernoemde straten uit te breiden.
Stijn V.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsbeperking Heeldstraat (deel tussen Hiemelsbergstraat en Neerzijstraat)
Graag snelheidsbeperkende maatregelen in Heeldstraat (deel tussen Hiemelsbergstraat en Neerzijstraat). Minstens 1 op 5 wagens (/gemotoriseerd verkeer) die voorbijkomen rijdt te snel en gedurende sommige periodes zelfs tot 1 op 4! Zie voor objectieve meting: https://telraam.net/en/location/9000005767. Dit is een dichtbewoond straatdeel en wordt tevens zeer frequent gebruikt door schoolgaande & recreatieve zwakke weggebruikers. Veiligheid en woonkwaliteit (qua veiligheidsgevoel, geluid) zullen ongetwijfeld toenemen. Akkoord? Laat het weten onder deze post, zodat we onze stem kunnen laten wegen.
Jef V.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Parkeren Heeldstraat
Het parkeren op de Heeldstraat voor en na de schooluren zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. De auto's staan langs het fietspad geparkeerd, de fietsers en brommers die hier voorbij komen moeten goed opletten voor openslaande deuren. Vaak wordt het fietspad door voetgangers gebruikt omdat het een smal voetpad is. De passerende auto's hebben weinig plaats om door te rijden.
Elke O.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Gevaarlijk 'rondpunt' Reinpadstraat-Bretheistraat 

Dit kleine rondpunt voldoet niet als snelheidsafremmer voor het gemeotoriseerd verkeer dat uit beide kanten van de Bretheistraat komt. Ook de haaientanden hebben onvoldoende effect. Automobilisten rijden over dit rondpunt heen alsof het een kruispunt is waarop ze voorrang hebben. De voorrang van de fietsstraat en de zwakke weggebruiker wordt hier dagelijks meermaals genegeerd. Als fietser zie ik hier regelmatig auto's overheen racen die niet eens de fietsstraat inkijken of er een fietser aankomt. In juni ben ik zelf aangereden door een onoplettende chauffeur en in de lavendel van het rondpunt terechtgekomen. 
Hier zou het echt veel duidelijker moeten zijn dat de fietsstraat de voorrang heeft en moeten de wagens meer afgeremd worden, je hoeft nu nauwelijks een manoeuvre te doen en kan bijna gewoon rechtdoor over dit 'rondpunt' rijden als automobilist. 

Eveline C.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

voetpad aanleggen aan min. één zijde van de straat
Het wegprofiel van de Bretheistraat (stuk tussen Mosselerlaan/Weg naar As) is vrij smal, het verkeer tijdens de spitsuren druk en de bermen vaak nog smaller en die zijn vaak ook nog eens in gebruik genomen als parkeerzone door de aanpalende eigenaars. Dit maakt deze straat zeer onaangenaam om als voetganger te gebruiken. Een voetpad aan één van beide zijden zou een meerwaarde zijn. Individuele parkeerproblemen kunnen op eigen perceel opgelost worden.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Uitbreiding permanente zone 30 Reinpadstraat en Pachthofstraat
Hier geldt nu vanaf Collegelaan tot Reinpadstraat 168 zone 30 tijdens schooluren, maar op dit hele deel zijn zeer veel scholieren, dus zone 30 voor het gehele stuk tijdens de schooluren zou al nodig zijn, maar waarom niet direct permanent? Het vervolg Reinpadstraat is fietsstraat (ook permanent 30), de weginrichting en de lengte van het stuk maakt het ook niet nodig om harder te gaan dan 30. Zie op foto's ook het fietspadbordje. Dat staat daar erg ongelukkig.
Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Collegelaan ontdoen van rotondes die geen rotondes zijn

Momenteel zijn er twee kruisingen op de Collegelaan die eruit zien als ronde punten maar dat niet zijn. Hier draaien mensen nu met de auto (U-turn) en denken daarbij op het andere verkeer voorrang te hebben. Ook is het linksaf slaan, zie foto, nu alleen goed te doen door de belijning totaal te negeren. De feitelijke beweging daarbij, dat is het voorstel, met straatmarkering aangegeven kunnen worden. Op de kruisingen geldt trouwens nu ook voorrang voor rechts, ook voor fietsers. Dit zou beter met borden moeten worden aangeduid. Er zijn zeer weinig bestuurders van bijv. bussen en auto's die fietsers er voorrang geven.

Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

zebrapad accentueren
Het zebrapad op het kruispunt Herenstraat/E.Vandorenlaan is (komende vanuit Genk-centrum) voor automobilisten moeilijk zichtbaar omwille van de verhoogde ligging van het kruispunt. Gecombineerd met te hoge snelheden op de E. Vandorenlaan is dit geen aangename plek om over te steken. Gezien de overdreven breedte van de bestaande rijweg is een middengeleider (zie ook kruispunt inrit Sportcentrum) misschien een oplossing. Idem voor de oversteekplaatsen aan de lagere school en de (niet op de weg gemarkeerde) oversteekplaats ter hoogte van de Stiemerbeek.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsbeperking
Beste, Het verkeer op de Europalaan is de laatste jaren zonder twijfel toegenomen. Dit zorgt voor veel geluidsoverlast en gevaarlijke situaties ter hoogte van restaurant Giuliano. De nieuwe verkeerssituatie zal ongetwijfeld veiligheid brengen. Het nieuwe wegdek werkt absoluut positief op het geluid. Een gecontroleerd snelheidsbeperking zal zonder twijfel nog een beter resultaat brengen. Bedankt om dit in overwegen te nemen.
Jan W.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Ontharding delen Collegelaan
Nogal wat delen tegels kunnen uit de collegelaan tussen het fietspad en rijbaan. Zie voorbeeld Collegelaan 26
Rutger B.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 34 bijdragen