Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

Jullie voorstellen

Welke maatregelen stellen jullie voor om Genk-West veiliger te maken?

34
14

Deze voorstellen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 34 bijdragen

Jullie voorstellen

Knip Bonderstraat - Willy Minderstraat
De Bonderstraat wordt sinds de aanleg van de wijk Gelieren-Noord gebruikt als ontsluitingsweg door de inwoners van deze wijk. Er zijn echter betere straten hiervoor aanwezig, daar de Bonderstraat geen voetpad heeft en de bermen niet altijd goed begaanbaar zijn. Wandelen hierin zou een stuk veiliger worden. Verder is de Bonderstraat in de nabije? Toekomst ook al voorzien als ontsluiting van de nieuwe verkaveling tussen de Bonderstraat en de Heeldstraat, de drukte zou hierdoor ook beter verdeeld worden.
Joost B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Drukte Schepersweg
Maatregelen om de drukte op de Schepersweg te verminderen (vooral tussen kruispunt wijerdries en kruispunt met N744) : sluipweg voro Europalaan, drukte op N744 waardoor het verkeer tijdens spitsuren moeilijk de N744 op kan (vooral richting Waterschei). Veel fietsers (school) en wandelaars. Er wordt af en toe geparkeerd door mensen die gaan fietsen of zelfs door mensen die komen van de autoweg om even te rusten. Knip ? Slimme Knip? Eenrichtingsverkeer ? Snelheidsremmers ? Andere circulatie voor schoolverkeer ?
Luc B.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Gevaarlijk 'rondpunt' Reinpadstraat-Bretheistraat 

Dit kleine rondpunt voldoet niet als snelheidsafremmer voor het gemeotoriseerd verkeer dat uit beide kanten van de Bretheistraat komt. Ook de haaientanden hebben onvoldoende effect. Automobilisten rijden over dit rondpunt heen alsof het een kruispunt is waarop ze voorrang hebben. De voorrang van de fietsstraat en de zwakke weggebruiker wordt hier dagelijks meermaals genegeerd. Als fietser zie ik hier regelmatig auto's overheen racen die niet eens de fietsstraat inkijken of er een fietser aankomt. In juni ben ik zelf aangereden door een onoplettende chauffeur en in de lavendel van het rondpunt terechtgekomen. 
Hier zou het echt veel duidelijker moeten zijn dat de fietsstraat de voorrang heeft en moeten de wagens meer afgeremd worden, je hoeft nu nauwelijks een manoeuvre te doen en kan bijna gewoon rechtdoor over dit 'rondpunt' rijden als automobilist. 

Eveline C.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

belijning E. Vandorenlaan
De Emiel Vandorenlaan is als weg voor doorgaand verkeer aangelegd in een periode waar 90km/uur de norm was. De bochtstralen en de breedte van de rijbaan zijn nooit gewijzigd waardoor het nog steeds eenvoudig is (wat ook effectief gebeurt) om op deze weg (te) hoge snelheden te halen. Deze te hoge snelheden zijn minder aangenaam voor de voetgangers die op de zebrapaden willen oversteken of de fietsers die de aanliggende fietspaden gebruiken. Ik stel voor om de belijning van E. Vandorenlaan aan te passen zodat de rijbaanbreedte voor bestuurders visueel afneemt. Dit door bv. een dubbele belijning in het midden (zoals ook in de Bergbeemdstraat werd toegepast (zie foto). Of een doorlopende witte lijn aan rechter- en linkerzijde zodat tegelijkertijd ook de afstand tussen fietser/wagen groter wordt. Zelfde principe kan trouwens ook op de Mosselerlaan toegepast worden.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Ontharding delen Collegelaan
Nogal wat delen tegels kunnen uit de collegelaan tussen het fietspad en rijbaan. Zie voorbeeld Collegelaan 26
Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Veiliger verkeer rond de wijkschool gelieren voor fietsers
aanpassingen rond de wijkschool die het veiliger maken voor fietsers: momenteel is er zelfs geen oversteekplaats waar de weg overgaat van hoogzij naar schepersweg voor fietsers. Auto's rijden hier hard, zeker als ze al wat aan de late kant zijn voor school. Ook het fietsen vanop de waterstraat naar hoogzij is best gevaarlijk, auto's hebben hier voorrang van rechts voor de fietsers maar moeten ook voorrang van rechts verlenen aan auto's die terugkomen van de school, waardoor er vaak verkeersproblemen zijn.
Karolien L.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

voetpad aanleggen aan min. één zijde van de straat
Het wegprofiel van de Bretheistraat (stuk tussen Mosselerlaan/Weg naar As) is vrij smal, het verkeer tijdens de spitsuren druk en de bermen vaak nog smaller en die zijn vaak ook nog eens in gebruik genomen als parkeerzone door de aanpalende eigenaars. Dit maakt deze straat zeer onaangenaam om als voetganger te gebruiken. Een voetpad aan één van beide zijden zou een meerwaarde zijn. Individuele parkeerproblemen kunnen op eigen perceel opgelost worden.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsbeperking Heeldstraat (deel tussen Hiemelsbergstraat en Neerzijstraat)
Graag snelheidsbeperkende maatregelen in Heeldstraat (deel tussen Hiemelsbergstraat en Neerzijstraat). Minstens 1 op 5 wagens (/gemotoriseerd verkeer) die voorbijkomen rijdt te snel en gedurende sommige periodes zelfs tot 1 op 4! Zie voor objectieve meting: https://telraam.net/en/location/9000005767. Dit is een dichtbewoond straatdeel en wordt tevens zeer frequent gebruikt door schoolgaande & recreatieve zwakke weggebruikers. Veiligheid en woonkwaliteit (qua veiligheidsgevoel, geluid) zullen ongetwijfeld toenemen. Akkoord? Laat het weten onder deze post, zodat we onze stem kunnen laten wegen.
Jef V.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

parkeren langs zebrapad fysiek onmogelijk maken
Aan het kruispunt ZusterEduardalaan/Reinpadstraat ligt een zebrapad dat dagelijks door tientallen kleutertjes gebruik wordt tussen school en Apenstaart. Gezien de beperkte hoogte van een kleuter is het zowel voor fietsers als autobestuurders belangrijk om ze tijdig op te merken. Hoewel de Wegcode stelt dat je niet mag parkeren binnen een afstand van 5m voor en na een zebrapad zijn er toch heel wat bestuurders die dit dagelijks negeren. Ik begrijp dat dit bij de heraanleg enkele jaren geleden zo gebeurde omdat het toen nog niet de bedoeling was om de Reinpadstraat (stuk tot aan de Pachthofstraat) éénrichtingsverkeer te maken. Maar enkele eenvoudige schilderwerken, een verhoogd borduurke of wat paaltjes zouden hier toch wat kunnen verduidelijken.
Koen I.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Veiliger fietsverkeer
Indien mogelijk aansluiting fietsstroken Hoogzij op het kruispunt met de Waterstraat. Voorbeeld : komende van Genk is er plots geen fietsstrook meer en moet men het kruispunt op om even verder terug de fietsstrook richting Schepersweg te nemen.
Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Voorstel snelheidsbeperking naar 30km/u
In de Neerzijstraat lijkt me 30km/u te langzaam temeer omdat er niet zoveel huizen liggen. 50km/u vind ik daar aangewezen. Een fietsstraat lijkt me het beste, en is kostentechnisch het interessantste; anders een snelheidsremmer op basis van het plaatsen van bv bloembakken of paaltjes, om op bepaalde punten de tegenligger te doen stoppen, is voldoende en deze investering is minder hoog dan verkeersdrempels. De Bonderstraat kan ook eventueel ingericht worden als fietsstraat.
Sabine I.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Verkeerscirculatie schooltje Gelieren
Onderzoek verkeerscirculatie schooltje Gelieren om autoverkeer en fietsverkeer te optimaliseren en zo het verkeer in de omliggende straten en op het kruispunt Schepersweg/N744 te ontlasten. Bijvoorbeeld: uitgaand (en/of inkomend ) verkeer via Hoogveld of alleen via Europalaan? Momenteel ontstaan er files en gevaarlijke situaties op het kruispunt Schepersweg/N744, zeker als de bus het doorgaand verkeer belemmert. Uiteraard in samenspraak met de plaatselijke bewoners.
Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheid en drukte Bretheistraat - verkeersveiligheid
Vooral sinds de oprichting van de campus Porta Vida en de wijzigingen aan de Evence Coppéelaan wordt de Bretheistraat zeer veel gebruikt als sluipweg en voor doorgaand verkeer. Ook het schoolverkeer vindt meer en meer zijn weg langs deze straat. Hierdoor is vooral het stuk Peerboomstraat - Mosselerlaan veel drukker en onveiliger geworden. Deze ooit rustige straat is nu zelfs gevaarlijk geworden om rustig te wandelen. Door het mooi bos en de weinige huizen en zijstraten wordt er hier zeer vaak veel te snel gereden. Een gedeeltelijke afsluiting van het autoverkeer zou hier aangewezen zijn. Best al vanaf kruispunt Peerboomstraat - Bretheistaat en Mosselerlaan - Bretheistraat, zodat deze wijk weer veilig en aangenamer wordt qua leefbaarheid. Snelheidsbeperkende maatregelen zijn zelfs hoogdringend.
Willem P.
0 2
lees meer

Jullie voorstellen

Voskenslaan -- oude hoevestraat -- zevenbonderstraat
Vroeger was dit rustige straat omgeving. Nu jullie al fietsstraat hebben gemaakt op de mispadstraat de drukte van auto's rijden ze vaak naar deze straten zou gewoon gaan deze straten plaatselijk verkeer te maken. Zeker tijdens na school vliegen de mensen door de straten voor snel thuis te zijn.
Robbie M.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsbeperking
Beste, Het verkeer op de Europalaan is de laatste jaren zonder twijfel toegenomen. Dit zorgt voor veel geluidsoverlast en gevaarlijke situaties ter hoogte van restaurant Giuliano. De nieuwe verkeerssituatie zal ongetwijfeld veiligheid brengen. Het nieuwe wegdek werkt absoluut positief op het geluid. Een gecontroleerd snelheidsbeperking zal zonder twijfel nog een beter resultaat brengen. Bedankt om dit in overwegen te nemen.
Jan W.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Sluipverkeer woonstraten tussen Westerring/Evence Coppeelaan en Weg naar As
Ik stel voor om de aanpak die in de wijk Vlakveld gebruikt werd om het sluipverkeer terug te dringen tussen Hoogstraat en Nieuwstraat ook toe te passen voor het gebied tussen de Evence Coppeelaan/Bochtlaan enerzijds en de Weg naar As/scholencampus Collegelaan anderzijds. Dit betekent dat doorgaand autoverkeer van oost naar west en omgekeerd voor alle straten quasi onmogelijk wordt gemaakt en dat al het doorgaand autoverkeer richting wegen gestuurd wordt die reeds beschikken over een afgescheiden fiets- en/of voetpad zoals de Sint-Lodewijkstraat/Oude Postbaan en Bergbeemdstraat/Emiel van Dorenlaan. Met quasi onmogelijk bedoel ik dat een doorgang enkel mogelijk is als deze qua effectief tijdsgebruik en rijcomfort geen voordeel oplevert ten opzichte van een verplaatsing via eerder genoemde wegen die wel over een afgescheiden fiets- en/of voetpad beschikken. Elke andere aanpak waarbij slechts gekeken wordt naar het probleem van één straat leidt enkel tot een verplaatsing.
Koen I.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Uitbreiding zone 30 Zevenbonderstraat & Oude Hoevestraat
In beide straten passeren 's morgens en 's avonds heel wat fietsers. Ook heel wat automobilisten passeren hier om de files aan de scholen te vermijden. Er liggen naast de Stap en Het Kompas ook nog 2 creches in deze buurt. Om al deze redenen is het logisch om de zone 30 die de Stad wilt invoeren in de driehoek Collegelaan, Mosserlaan, Weg naar As naar bovenvernoemde straten uit te breiden.
Stijn V.
0 1
lees meer

Jullie voorstellen

Parkeren Heeldstraat
Het parkeren op de Heeldstraat voor en na de schooluren zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. De auto's staan langs het fietspad geparkeerd, de fietsers en brommers die hier voorbij komen moeten goed opletten voor openslaande deuren. Vaak wordt het fietspad door voetgangers gebruikt omdat het een smal voetpad is. De passerende auto's hebben weinig plaats om door te rijden.
Elke O.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Snelheidsremmende maatregelen + handhaving Bretheistraat/Peerboomstraat/Dopheide en aangrenzende straten
In een schoolomgeving zijn er logischerwijze verkeerspieken in de ochtend en na school. Die pieken duren hoogstens een halfuur, op zich geen probleem. Wat wel een probleem is, is de hoge snelheid waarmee sommige automobilisten doorheen de genoemde straten "scheuren" om de files te vermijden en snel "door te steken". Fietsers en voetgangers kunnen door het ontbreken van een voetpad/fietspad geen kant uit. Ons voorstel is dan ook om te focussen op snelheidsbeperkende maatregelen (+ handhaving!!!) in deze straten. Dit eerder dan knips te voorzien die ook het plaatselijk verkeer op elk moment van de dag serieus omgooien. Een alternatief voorstel is te werken met eenrichtingsverkeer.
Isabelle V.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Uitbreiding permanente zone 30 Reinpadstraat en Pachthofstraat
Hier geldt nu vanaf Collegelaan tot Reinpadstraat 168 zone 30 tijdens schooluren, maar op dit hele deel zijn zeer veel scholieren, dus zone 30 voor het gehele stuk tijdens de schooluren zou al nodig zijn, maar waarom niet direct permanent? Het vervolg Reinpadstraat is fietsstraat (ook permanent 30), de weginrichting en de lengte van het stuk maakt het ook niet nodig om harder te gaan dan 30. Zie op foto's ook het fietspadbordje. Dat staat daar erg ongelukkig.
Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Verlichting

Verlichting doortrekken op de N744 Wiemesmeerstraat richting Wiemesmeer . Gezien de twee recente (ware) ongevallen maar ook de ongevallen in het verleden kan de verlichting ervoor zorgen dat de baan, de bomen langs de weg en het eventueel overstekend wild beter gezien wordt . Op bepaalde plaatsen is er reeds verlichting (kruispunten, in Wiemesmeer ...)

Luc B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Verkeersdrempel voskenslaan
De huidige verkeersdrempel verliest zijn nut deels om snelheidsvertragend te werken . Doordat deze afvlakt aan de uiteinden voor fietsers rijden de auto gewoon meer of de zijkant waardoor men weinig tot niet moet worden vertraagt . Het plaatsen van paaltjes net voor de verkeersdrempel heeft dit in het begin een beetje verholpen , maar aangezien de oprit net op de hoogte ligt van de drempel , gebruiken meer en meer mensen een deel van die oprit om niet of nauwelijks te moeten vertragen . dit terwijl net na de verkeersdrempel een veel gebruikte fiets/wandeldoorgang vanuit de burchtstraat komt . Kan de huidige drempel aangepast of eventueel verplaatst worden zodat deze meer terhoogte van de fiets/wandeldoorgang komt te liggen ?
Jason D.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Handigere oversteekplaats voor fietsers

Momenteel kun je haaks oversteken op het aangegeven punt, maar echt handig is dat niet. Je moet twee keer haaks op de goot met je fiets. In de praktijk steek ik vaak schuin over. Als je het fietspad links iets breder maakt en tweerichtingen en wat op de weg tekent kun je 30 meter fietspad (zie groen) opdoeken.

Rutger B.
0 0
lees meer

Jullie voorstellen

Collegelaan ontdoen van rotondes die geen rotondes zijn

Momenteel zijn er twee kruisingen op de Collegelaan die eruit zien als ronde punten maar dat niet zijn. Hier draaien mensen nu met de auto (U-turn) en denken daarbij op het andere verkeer voorrang te hebben. Ook is het linksaf slaan, zie foto, nu alleen goed te doen door de belijning totaal te negeren. De feitelijke beweging daarbij, dat is het voorstel, met straatmarkering aangegeven kunnen worden. Op de kruisingen geldt trouwens nu ook voorrang voor rechts, ook voor fietsers. Dit zou beter met borden moeten worden aangeduid. Er zijn zeer weinig bestuurders van bijv. bussen en auto's die fietsers er voorrang geven.

Rutger B.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 34 bijdragen